Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•11:33 PM

Sudah lama saya tdk menonton tv. Keadaan kepala saya yg sering 'pening2 lalat' membuatkan sudah lama saya tdk mengikuti program televisyen hatta siaran berita yg dulunya mjd kemestian saya. Tambahan selepas jam 8.00 mlm macam2 aktiviti yg perlu dibereskan. Hinggalah satu malam, suami memanggil ke ruang tamu, mengajak saya menonton bersama, walau hati berat. "Mai la tgk sama, cerita Aku Budak Minang", katanya, mengajak saya.


Selepas menonton episod kedua, saya tdk ketinggalan mengikutinya. Ia mengimbau kenangan kanak-kanak saya dahulu (bkn krn jln cerita) ttp mengimbau kenangan betapa minatnya saya ketika itu mengikuti majalah Gila-Gila. Mesti org menganggap jiwa & perwatakan saya gila2 masa kecil, bukan...semuanya krn saya meminati karya kartunis Ujang. Jika tak silap saya kartunnya ketika itu ialah siri Atuk, Aku Budak Minang & Aca. Menariknya, bukan saya beli, tapi tumpang baca saja! Macamana?


Kerana bapa saudara saya kerjanya menjual surat khabar. Disebabkan rmhnya jauh, setiap hari Jumaat dia akan tumpang solat Jumaat di kampung saya. Dia ke masjid dgn arwah ayah, jd sepanjang solat Jumaat itulah saya menggerudi motorsikalnya dan membaca majalah Gila-Gila! Blh dikatakan itulah kerja saya setiap Jumaat. Saya akan pastikan saya habis membaca sblm mrk blk solat, kalau ayah saya nampak, nahas!


Menariknya karya Ujang krn beliau menyelitkan unsur kasih sayang, konflik dan sedih dalam bentuk humor. Ketika membacanya hati saya tersentuh dan merasakan kepedihan yg beliau hadapi. Jiwa kanak2 saya tersentuh membaca bagaimana beliau sering mjd mangsa bebelan dan pukulan ibunya. Krn simpati, tdk sabar rasanya utk mengetahui kisahnya dlm keluaran bln akan dtg.
Itu kisah di zaman kanak2, stlh memasuki peringkat menengah, saya sdh tdk mengikuti perkembangan GG lg, tambahan bersekolah asrama. Hampir sepuluh tahun, ketika bekerja di Harakah, saya bertemu dgn Kak Suria (wartawan Tamadun) yg sekepala dgn saya. Dia lebih fanatik, selain mengikuti perkembangan kartunis tanahair (esp Creative Ent), perangainya juga ada iras2 kartunis ditambah kebolehannya melukis kartun! Tdk spt saya yg cuma minat membaca, Kak Su mempunyai koleksi karya Ujang. Malah pd hari tertentu dia mengajak saya masuk ke bilik berita utk menonton drama animasi pertama Ujang, Usop Sontorian!
Bkn sekadar menonton & meminati, beliau bercita2 pula utk menemubualnya. Kali pertama dia mengajak saya ke Creative Ent utk sesi temubual bersama Kartunis Rejabhad (Pak Jab, Allahyarham). Kali kedua pula dia mengajak saya ke syarikat penerbitan Karisma Ent (jika tdk silap saya) di mana Sdr Ujang sbg Pengarah Urusan yg menerbitkan majalah Lawak Antarabangsa (byk unsur keagamaan diselitkan dlm majalah ini).
Tdk salah Kak Su beria mahu menemuinya. Rupa2nya dia seorng yg berwawasan dgn menyelitkan unsur dakwah dlm kartun. Terkejut kami dgn perwatakannya yg mengenakan pakaian tabligh ketika itu. Kami membayangkan mesti orgnya rugged spt yg digambarkan dlm Aku Budak Minang!
Kini slps sepuluh tahun juga saya dgn dunia saya, nostalgia itu datang semula. Yang seronoknya, anak2 saya menanti setiap malam Rabu jam 8.30 mlm untuk menonton ABM. Awatef pernah bertanya saya,
"Kenapa mak Ujang tu suka marah2 anak dia?"
Saya menerangkan, "Memang ada ibu yg macam tu, sentiasa rasa anak dia salah, tapi cuba tengok, Ujang tak pernah lawan mak dia. Habis2 dia keluar dgn kawan2 dia. Dia tak buat benda tak senonoh. Itulah budak2 zaman dulu, walau garang macamana mak ayah dia, dia tak buat benda yg menyusahkan mak ayah dia."
"Anak2 skrg bertuah krn umi dgn abah masih mendengar penjelasan dan kemahuan anak2. Umi dgn abah tak pernah pukul tanpa bersebab..." terang saya panjang lebar.
Dan hari minggu lalu kami sekeluarga ke Giant, Batu Caves. Hati saya teruja apabila mendapati terdapat booth Creative Enterprise di situ. Saya sudah pun memesan suami saya membeli koleksi ABM & novel Jibam (kisah kanak2 terencat akal) bila dia ke sana petang nanti sbb saya tahu dia juga membesar sezaman dgn ABM!
This entry was posted on 11:33 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

4 comments:

On November 17, 2009 at 6:00 PM , muajhidah said...

owh, sekepala la kita kak. Sham pon dulu kak GG dgn UJANG. tak beli tumpang baca gak,sebab ayah meniaga. Baca sorok2 kadang terlupa letak balik kantoiii..hehehehe..Rindula zaman2 tu

 
On November 18, 2009 at 9:08 PM , mawar merah said...

Salam ...

GG mmg menjadi kegemaran dari sekolah menengah hingga bawa ke U, kalau outing, satu2nya benda yang tak penah tertinggal ialah majalah gila2.

Jamilah akak dah tukar address blog, blog yg lama ada problem...entry lepas oktober tak keluar dalam link blogger lain...so nampak macam tak update ler....jemput ler ke rumah baru.

 
On November 19, 2009 at 5:15 PM , Jamilah Aini Mohd Rafiei said...

Heheheh......ooo...jenis baca sorok2 gak ek Sham....tp skrg tak tau camne bentuk komik kita kan, tak mcm dulu masih ada pengisian walau namanya Gila-Gila!

 
On November 19, 2009 at 5:16 PM , Jamilah Aini Mohd Rafiei said...

Kak Mawar...
saya dah jengah blog baru akak, still mengekalkan ijau ek...heheheh