Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•11:18 PM
Hari ni 12.02.2010 adalah hari lahir suami saya yang ke-40 (tak payah nak rahsia2lah!). Sblm ni mmg kami anak beranak ingat, tp hari ni blh terlupa plk. Sampai di ofis, alarm handphone saya berdering, reminder the date! Saya pun hantar lah mesej ke dia....kalau teringat pagi2 morning tadi blh la juga suruh budak2 wish kat abah mrk. Nak buat camne, pagi mmg waktu yg sibuk...


Dia? Takdenya ingat apa-apa! Kalau birthday saya, sebulan saya dah ingatkan! Anak2 pula mrk juga ingatkan, saya lagi la, mmg ingat birthday mereka.


Saya mendoakan kesejahteraan hidupnya dan dipanjangkan usia agar kami dapat menumpang kasihnya. Nak puji lebih....mmg kena puji lah dah dia insan yg terdekat dgn kami!


Alhamdulillah dia seorang suami & bapa yang penyayang. 13 tahun saya mengenalinya, sudah masak dgn perangainya. He's very cool. Mudah membantu, keluarga mahupun rakan. Di awal perkahwinan kadang2 saya merungut juga...awatlah baik benor..si polan ni takde org lain ke nak dipanggil? Dia juga? Sampai skrg, saya dah lali, sahabat meminta tolong hantar ke mana2, kereta rosak ke hinggakan ke Kelantan atau Terengganu balik hari pun pernah...


Saya nak bising pun tak boleh...sbb dgn kami pun dia tak berkira...dia kata, kalau penat, tak payah basuh pakaian, hantar dobi je. Kalau malas masak, beli aje...dia tak kisah...kalau tak larat sangat, biarkan saja rumah berterabur, tidur je bila penat, nanti bila dia free, dia kemaskan. Kalau anak menangis, jgn runsing anggap je itu muzik dalam rumah...masalahnya saya bukan mcm tu....!!!!


Bab duit pun mmg tak berkira. Kalau bershopping dgnnya saya yg perlu ingatkan. Kalau tak....dia kata, "Ambil je la...., biarlah, bukan selalu....ala budak2." Dgn saya pun mcm tu, nasib isterinya ni kuat iman, kalau tak mahu penuh koleksi handbag, kasut, bla..bla...

Gambar lama...birthday Afiqah...

Apapun, Allah dah mengatur jodoh yang terbaik buat kita. Pasti ada pro & kontranya. Kalau dua2 sama karektor, jenuh juga ya. Mcm saya agak tegas dlm sesuatu perkara, dia selamba aje...Dia tidak pernah membeza2 antara dua keluarga. Dia menghormati ahli keluarga saya malah ringan membantu di kala mereka memerlukan.


Terima kasih kerana menyayangi kami. Dan...bersabar & byk mengalah melayani karenah isteri dia yg mcm bdk2 ni...heheh..ramai bertanya, apa hadiah saya padanya? Mahal oo...dia tak dapat dari orang lain, melainkan dari saya je!!!!ha...ha..ha...

Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•1:26 AM
Dewan Muslimat sekali lagi akan menganjurkan Umrah Tarbawi buat kali keempat pada 23 Mac ini. Alhamdulillah, nampaknya sambutan memang menggalakkan. Difahamkan, kumpulan Ust Rosli di Kuantan sahaja mencecah 400 orang!
Setiap hari ada sahaja peserta yang naik ke pejabat saya berjumpa pihak yang menguruskan program umrah ini. Rasanya macam nak pergi je lagi, teringat keterujaan saya tahun lepas. Saat2 macam ni saya mula sibuk membuat pasport, suntikan & membeli barang keperluan...rindunyaa.....Maklumlah pergi umrah sebenarnya bukan mcm pergi melancong, lain sungguh perasaannya!
Menurut pegawai yang menguruskan soal jemaah kali ini, banyak perkara yang tidak sedap saya dengar perihal mereka. Pihak Kuala Lumpur cuma menguruskan sekitar 25 orang jemaah sahaja, selebihnya semua peserta dari Pahang. Dari 25 orang itulah bermacam perangai ada. Ada yang menelefon 2-3 kali semata2 mahu tahu keperluan yang disediakan. Walau diterang, masih mahu ikut kehendak sendiri. Biasa yang menjadi persoalan ialah soal makan, sedap tak makanan sana, ada masakan Melayu? Lagi satu soal hotel, pertanyaan mereka, selesakah, boleh duduk bersama keluarga, nak duduk 2 orang sebilik, nak hotel dekat dengan masjid dan macam2 lagi.
Puas diterang, nama program ini umrah Tarbawi, umrah yang diisi dengan konsep tarbiyah (latihan). Jamaah perlu faham erti kesusahan dan segala kekurangan yang bakal ditempuhi di sana.
Semasa di sana, sebagai tetamu-Nya kita kena reda dengan segala yang ada. Melalui pengalaman pertama kami, saya akui, kami terlalu naif. Kami serahkan segala2nya kepada-Nya. Terfikir kami berada di Tanah Suci, bumi yang penuh berkah, terima sahaja apa yang ada di depan mata.
Di Madinah mmg begitu selesa, kami pandai membawa diri walau ada juga jamaah yg sesat. Di Mekah, ujian mula terasa ketika mula check in di hotel. Hotel lama, lif agak daif. Timbul beberapa kesulitan hingga terhamburlah perkataan yg benar2 tidak sedap didengar dari mulut jamaah....(agak sedih mengenangkan situasi ini....)
Bila difikirkan kembali sebenarnya taklah seteruk mana. Hotel menempatkan 3 orang sebilik, tersedia katil , bilik air dan sebuah dapur kecil. Tak jauh pun dari Masjidil Haram, 10 minit berjalan rasanya dah sampai ..(warga emas pun boleh berjalan tau).
Selepas sehari, keadaan kembali reda. Jamaah semakin pandai menyesuaikan diri. Program ziarah berjalan dgn lancar. Hubungan antara jamaah mulai rapat, usik mengusik antara satu sama lain....mmg membahagiakan....(kami plg kerap diusik krn mrk menyangka kami baru kahwin..ha...ha...ha...)
Kesimpulannya, rendahkanlah diri kita tatkala dijemput menjadi tetamu-Nya. Ingat, Dia memperhatikan kita...Kunci utama, sabar....yelah...kita berada di tanah suci, di tempat orang, manakan sama dengan tanahair sendiri. Lupakan sebentar kesenangan / kemudahan yg biasa kita kecapi....Apabila kita membuat keputusan untuk menjejakkan kaki ke sana, mentaliti kita juga perlu bersedia dgn segala kesulitan. Jika ingin selesa, ambillah pakej selesa, berbelas ribu...tapi sampai bila kita ingin selesa? Apa salahnya kita belajar bersusah tatkala menjadi tetamu-Nya. Takkan dengan Allah pun kita nak berkira? Allahu Aklam...
Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•7:20 PM
Hari ni Jumaat 05/02/10, bermakna tepat seminggu kami kembali dr Perlis menjenguk anak teruna kami. Tak berkesempatan pun nak post entri baru....dah seminggu baru berkesempatan...

Anak & bapa di Kuala Perlis...

Alhamdulillah perjalanan kami dipermudahkan. Walaupun train delay 1/2 jam pergi dan balik....Setiba di Arau kami dijemput pemilik kereta sewa. Kami terus ke Padang Besar kerana Ahnaf outing di rumah sepupu saya. Selepas makan tengahari dan duduk sebentar kami meminta diri dan terus ke MATRI, bertemu warden utk membawa dia keluar dan tinggal bersama kami.

Setelah selesai urusan di MATRI, kami menguruskan hal berkaitan homestay pula. Alhamdulillah, ia terletak berhampiran MATRI jd mudahlah segala urusan berkaitan abg Ahnaf. Disebabkan ia dilengkapi berbagai kemudahan, saya mengambil kesempatan mencuci pakaian & cadar tilam si anak teruna tu.


Sebulan terpisah, ada perubahan dlm dirinya. Lebih berdisplin dan yg pasti lbh sabar dan memahami situasi sekeliling. Di sebelah petang kami ke pekan Kangar membeli keperluannya yg masih belum mencukupi.

Abaikan saja muka toya uminya yg dah mcm ikan buntal....kekenyangan stlh dipaksa menghabiskan terubuk bakar, ikan gerut sweet sour, terung bercili, ulam-ulaman ...bla...bla...

Kami berjalan hingga ke sebelah malam, makan malam di Kuala Perlis. Pekena ikan bakar fresh. Jam 10 mlm baru kami tiba ke homestay dan sesi berkemas brg2 Ahnaf. Sepanjang malam, bermacam cerita kami sembangkan. Sebulan berpisah, mcm2 cerita sebenarnya!


Alhamdulillah, dia mula dpt menyesuaikan diri. Cuma masalahnya, dia selalu didenda krn lewat bangun pagi....biasala dia....katanya mlm dia tak blh tidur awal....ramai yg suka menempek di katilnya...(dia mmg peramah...Afwan menurun dia la tu..talkative...menurun sapa la tu...umi abahnya santun gitu....)


Keesokannya, Isnin (01.02.2010) slps Subuh kami menghantarnya ke sekolah. Dan kami kembali ke homestay dan keluar ke pekan utk urusan tertentu yg perlu dibereskan. Sebelum pulang ke KL, jam 4.00 ptg (tren kami jam 6 ptg) kami singgah ke sekolahnya utk bertemu Ahmaf. Sayu jugak rasanya, tapi nak buat macamana....


Setibanya di KL kami pun tunjuklah gambar2 Ahnaf dekat adik2nya. Si Awatef yg tgk gambar di handphone abahnya puji abg dah hensem! ha..ha..ha...Afiqah pula bila tgk gambar abgnya di kamera saya terkejut, abang dah besar katanya, tinggi. Kami pun tak perasan Mula2 tiba saya tgk mcm biasa saja cuma badannya sedikit berisi, dan bila tgk di kamera ..mmg betul...dah macam anak muda...oh....anak teruna saya dah besar!!!

Nak tahu knp dia ketawa besar?...Penat berposing, blh kluar perkataan ini dr bf den...."Nak tekan kat mana?" waduh.........!