Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•1:33 AM
Entah kenapa hati tersentak dan sebak tatkala mendengar berita kemalangan maut penyanyi Achik Spin. Walhal bukannya kenal atau peminatnya, mungkin krn beliau pergi di usia muda, baru 27 tahun dengan meninggalkan seorang balu dan dua orang anak yang masih kecil. Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan mereka yg beriman.
Sebentar tadi pula saya mendapat berita mengenai kematian anak jiran di kampung suami saya. Bukan orang lain juga kerana bapanya ada talian saudara dgn bapa mertua saya.
Kami memanggil Allahyarhamah dengan panggilan Dik Na. Usianya jika tdk silap saya akhir 20-an. Beliau merupakan anak perempuan tunggal dari 2 beradik.
Menurut bapa mertua beliau terlibat dgn kemalangan tengahari tadi (29.04). Difahamkan beliau keluar ke Pekan Slim River, Perak utk membeli keperluan pernikahannya yg akan berlangsung Jun nanti, jika tdk silap saya. Beliau menaiki motorsikal bersama tunangnya dan bertembung dgn sebuah kereta. Beliau tercampak di jalanraya dan maut di tempat kejadian.
Sudah lama saya tdk mengikuti perkembangan arwah Dik Na. Beliau mempunyai seorang anak lelaki seusia anak ketiga saya, 'Awatef (8 tahun). Pernikahan pertamanya ketika beliau baru berusia 20 tahun. Disebabkan tiada persefahaman, akhirnya mereka berpisah. Hinggalah baru2 ini ibu saya di kampung menceritakan teman sekampung saya (kawan baik semasa di sekolah rendah) berkahwin pd Januari lepas. Menurut ibu, dia berkahwin dengan seorang duda beranak seorang, bekas isterinya sekampung suami saya. Setelah diselidik, benarlah bekas suami Dik Na lah orangnya, kecil sungguh dunia ini!
Difahamkan bekas suaminya menyambung pelajaran di England, selepas berkahwin mereka kembali ke sana. Dan Dik Na pula tlh bertemu penggantinya dan akan memulakan kehidupan barunya tidak lama lagi. Namun qada' dan qadar Allah mengatasi segalanya. Dik Na juga dipanggil-Nya di usia yg begitu muda...meninggalkan seorang anak yg kehilangan ibu di saat baru mahu menyambut kehadiran bapa baru. Semoga roh Dik Na dicucuri rahmat dan semoga Allah memberi kekuatan kepada ibu Allahyarhamah yang baru kehilangan satu2nya anak perempuan kesayangan beliau...
**Difahamkan bekas suaminya pernah memohon hak penjagaan anak, diharapkan agar hak itu kekal kpd datuk dan nenek krn hanya cucu inilah harta peninggalan arwah...
Innalillahi wa Innailaihi Rajiun...
Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•7:33 PM
Buat mereka yang masih ada dia....Hargai dia.....Sayangi dia....
Mak, kami tahu
kami bukan anak2 mu yg sempurna
mungkin kami terlalu banyak menyakiti hatimu
tapi...kau bonda yg tabah....
tetap menyayangi kami....
benarlah kata orng
seorang ibu blh menjaga sepuluh orang anak
tetapi apakah sepuluh orang anak mampu menjaga seorang ibu?
Mak...kami merinduimu....
Bait sajak di bawah cukup meruntun jiwa
mengalir air mata tatkala membacanya...teringat bonda tersayang ...
Hjh Teh Azizah Hj Mohammad & ayahanda yg telah kembali ke rahmatullah lima tahun yg lalu....
Bila dahaga, yang susukan aku.... mak
Bila lapar, yang suapkan aku.... mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut.... Mak
Bila bangun tidur, aku cari.... mak
Bila nangis, orang pertama yang datang .... mak
Bila nak bermanja, aku dekati.... mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah.... mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.... mak
Bila nakal, yang memarahi aku.... mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma.... mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah.... mak
Bila takut, yang tenangkan aku.... mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk.... mak
Aku selalu teringatkan .... mak
Bila sedih, aku mesti talipon.... mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu..... mak
Bila bengang.. aku suka luah pada.. mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah.... mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga.... mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu.... mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni... mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku.... mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk..... mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku.... mak
Yang selalu berleter kat aku... mak
Yang selalu puji aku.... mak
Yang selalu nasihat aku.... mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk..... mak
Aku ada pasangan hidup sendiri....
Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari.... mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada.... mak
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat.... emakku
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.... mak
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”
Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan bekerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".
Berderai air mata jika kita mendengarnya........
Tapi kalau mak sudah tiada..... .....

MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....
Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup menggantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....
dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......
Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur
lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan
di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.
Kos upah membantu ibu:
1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00
Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar
si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.
1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA
Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh si ibu. Si anak menatap wajah ibu, memeluknya dan berkata, "Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.
Semoga kita dapat pengajaran bersama
Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•7:08 PM
Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•11:18 PM
Hari ni 12.02.2010 adalah hari lahir suami saya yang ke-40 (tak payah nak rahsia2lah!). Sblm ni mmg kami anak beranak ingat, tp hari ni blh terlupa plk. Sampai di ofis, alarm handphone saya berdering, reminder the date! Saya pun hantar lah mesej ke dia....kalau teringat pagi2 morning tadi blh la juga suruh budak2 wish kat abah mrk. Nak buat camne, pagi mmg waktu yg sibuk...


Dia? Takdenya ingat apa-apa! Kalau birthday saya, sebulan saya dah ingatkan! Anak2 pula mrk juga ingatkan, saya lagi la, mmg ingat birthday mereka.


Saya mendoakan kesejahteraan hidupnya dan dipanjangkan usia agar kami dapat menumpang kasihnya. Nak puji lebih....mmg kena puji lah dah dia insan yg terdekat dgn kami!


Alhamdulillah dia seorang suami & bapa yang penyayang. 13 tahun saya mengenalinya, sudah masak dgn perangainya. He's very cool. Mudah membantu, keluarga mahupun rakan. Di awal perkahwinan kadang2 saya merungut juga...awatlah baik benor..si polan ni takde org lain ke nak dipanggil? Dia juga? Sampai skrg, saya dah lali, sahabat meminta tolong hantar ke mana2, kereta rosak ke hinggakan ke Kelantan atau Terengganu balik hari pun pernah...


Saya nak bising pun tak boleh...sbb dgn kami pun dia tak berkira...dia kata, kalau penat, tak payah basuh pakaian, hantar dobi je. Kalau malas masak, beli aje...dia tak kisah...kalau tak larat sangat, biarkan saja rumah berterabur, tidur je bila penat, nanti bila dia free, dia kemaskan. Kalau anak menangis, jgn runsing anggap je itu muzik dalam rumah...masalahnya saya bukan mcm tu....!!!!


Bab duit pun mmg tak berkira. Kalau bershopping dgnnya saya yg perlu ingatkan. Kalau tak....dia kata, "Ambil je la...., biarlah, bukan selalu....ala budak2." Dgn saya pun mcm tu, nasib isterinya ni kuat iman, kalau tak mahu penuh koleksi handbag, kasut, bla..bla...

Gambar lama...birthday Afiqah...

Apapun, Allah dah mengatur jodoh yang terbaik buat kita. Pasti ada pro & kontranya. Kalau dua2 sama karektor, jenuh juga ya. Mcm saya agak tegas dlm sesuatu perkara, dia selamba aje...Dia tidak pernah membeza2 antara dua keluarga. Dia menghormati ahli keluarga saya malah ringan membantu di kala mereka memerlukan.


Terima kasih kerana menyayangi kami. Dan...bersabar & byk mengalah melayani karenah isteri dia yg mcm bdk2 ni...heheh..ramai bertanya, apa hadiah saya padanya? Mahal oo...dia tak dapat dari orang lain, melainkan dari saya je!!!!ha...ha..ha...

Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•1:26 AM
Dewan Muslimat sekali lagi akan menganjurkan Umrah Tarbawi buat kali keempat pada 23 Mac ini. Alhamdulillah, nampaknya sambutan memang menggalakkan. Difahamkan, kumpulan Ust Rosli di Kuantan sahaja mencecah 400 orang!
Setiap hari ada sahaja peserta yang naik ke pejabat saya berjumpa pihak yang menguruskan program umrah ini. Rasanya macam nak pergi je lagi, teringat keterujaan saya tahun lepas. Saat2 macam ni saya mula sibuk membuat pasport, suntikan & membeli barang keperluan...rindunyaa.....Maklumlah pergi umrah sebenarnya bukan mcm pergi melancong, lain sungguh perasaannya!
Menurut pegawai yang menguruskan soal jemaah kali ini, banyak perkara yang tidak sedap saya dengar perihal mereka. Pihak Kuala Lumpur cuma menguruskan sekitar 25 orang jemaah sahaja, selebihnya semua peserta dari Pahang. Dari 25 orang itulah bermacam perangai ada. Ada yang menelefon 2-3 kali semata2 mahu tahu keperluan yang disediakan. Walau diterang, masih mahu ikut kehendak sendiri. Biasa yang menjadi persoalan ialah soal makan, sedap tak makanan sana, ada masakan Melayu? Lagi satu soal hotel, pertanyaan mereka, selesakah, boleh duduk bersama keluarga, nak duduk 2 orang sebilik, nak hotel dekat dengan masjid dan macam2 lagi.
Puas diterang, nama program ini umrah Tarbawi, umrah yang diisi dengan konsep tarbiyah (latihan). Jamaah perlu faham erti kesusahan dan segala kekurangan yang bakal ditempuhi di sana.
Semasa di sana, sebagai tetamu-Nya kita kena reda dengan segala yang ada. Melalui pengalaman pertama kami, saya akui, kami terlalu naif. Kami serahkan segala2nya kepada-Nya. Terfikir kami berada di Tanah Suci, bumi yang penuh berkah, terima sahaja apa yang ada di depan mata.
Di Madinah mmg begitu selesa, kami pandai membawa diri walau ada juga jamaah yg sesat. Di Mekah, ujian mula terasa ketika mula check in di hotel. Hotel lama, lif agak daif. Timbul beberapa kesulitan hingga terhamburlah perkataan yg benar2 tidak sedap didengar dari mulut jamaah....(agak sedih mengenangkan situasi ini....)
Bila difikirkan kembali sebenarnya taklah seteruk mana. Hotel menempatkan 3 orang sebilik, tersedia katil , bilik air dan sebuah dapur kecil. Tak jauh pun dari Masjidil Haram, 10 minit berjalan rasanya dah sampai ..(warga emas pun boleh berjalan tau).
Selepas sehari, keadaan kembali reda. Jamaah semakin pandai menyesuaikan diri. Program ziarah berjalan dgn lancar. Hubungan antara jamaah mulai rapat, usik mengusik antara satu sama lain....mmg membahagiakan....(kami plg kerap diusik krn mrk menyangka kami baru kahwin..ha...ha...ha...)
Kesimpulannya, rendahkanlah diri kita tatkala dijemput menjadi tetamu-Nya. Ingat, Dia memperhatikan kita...Kunci utama, sabar....yelah...kita berada di tanah suci, di tempat orang, manakan sama dengan tanahair sendiri. Lupakan sebentar kesenangan / kemudahan yg biasa kita kecapi....Apabila kita membuat keputusan untuk menjejakkan kaki ke sana, mentaliti kita juga perlu bersedia dgn segala kesulitan. Jika ingin selesa, ambillah pakej selesa, berbelas ribu...tapi sampai bila kita ingin selesa? Apa salahnya kita belajar bersusah tatkala menjadi tetamu-Nya. Takkan dengan Allah pun kita nak berkira? Allahu Aklam...
Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•7:20 PM
Hari ni Jumaat 05/02/10, bermakna tepat seminggu kami kembali dr Perlis menjenguk anak teruna kami. Tak berkesempatan pun nak post entri baru....dah seminggu baru berkesempatan...

Anak & bapa di Kuala Perlis...

Alhamdulillah perjalanan kami dipermudahkan. Walaupun train delay 1/2 jam pergi dan balik....Setiba di Arau kami dijemput pemilik kereta sewa. Kami terus ke Padang Besar kerana Ahnaf outing di rumah sepupu saya. Selepas makan tengahari dan duduk sebentar kami meminta diri dan terus ke MATRI, bertemu warden utk membawa dia keluar dan tinggal bersama kami.

Setelah selesai urusan di MATRI, kami menguruskan hal berkaitan homestay pula. Alhamdulillah, ia terletak berhampiran MATRI jd mudahlah segala urusan berkaitan abg Ahnaf. Disebabkan ia dilengkapi berbagai kemudahan, saya mengambil kesempatan mencuci pakaian & cadar tilam si anak teruna tu.


Sebulan terpisah, ada perubahan dlm dirinya. Lebih berdisplin dan yg pasti lbh sabar dan memahami situasi sekeliling. Di sebelah petang kami ke pekan Kangar membeli keperluannya yg masih belum mencukupi.

Abaikan saja muka toya uminya yg dah mcm ikan buntal....kekenyangan stlh dipaksa menghabiskan terubuk bakar, ikan gerut sweet sour, terung bercili, ulam-ulaman ...bla...bla...

Kami berjalan hingga ke sebelah malam, makan malam di Kuala Perlis. Pekena ikan bakar fresh. Jam 10 mlm baru kami tiba ke homestay dan sesi berkemas brg2 Ahnaf. Sepanjang malam, bermacam cerita kami sembangkan. Sebulan berpisah, mcm2 cerita sebenarnya!


Alhamdulillah, dia mula dpt menyesuaikan diri. Cuma masalahnya, dia selalu didenda krn lewat bangun pagi....biasala dia....katanya mlm dia tak blh tidur awal....ramai yg suka menempek di katilnya...(dia mmg peramah...Afwan menurun dia la tu..talkative...menurun sapa la tu...umi abahnya santun gitu....)


Keesokannya, Isnin (01.02.2010) slps Subuh kami menghantarnya ke sekolah. Dan kami kembali ke homestay dan keluar ke pekan utk urusan tertentu yg perlu dibereskan. Sebelum pulang ke KL, jam 4.00 ptg (tren kami jam 6 ptg) kami singgah ke sekolahnya utk bertemu Ahmaf. Sayu jugak rasanya, tapi nak buat macamana....


Setibanya di KL kami pun tunjuklah gambar2 Ahnaf dekat adik2nya. Si Awatef yg tgk gambar di handphone abahnya puji abg dah hensem! ha..ha..ha...Afiqah pula bila tgk gambar abgnya di kamera saya terkejut, abang dah besar katanya, tinggi. Kami pun tak perasan Mula2 tiba saya tgk mcm biasa saja cuma badannya sedikit berisi, dan bila tgk di kamera ..mmg betul...dah macam anak muda...oh....anak teruna saya dah besar!!!

Nak tahu knp dia ketawa besar?...Penat berposing, blh kluar perkataan ini dr bf den...."Nak tekan kat mana?" waduh.........!

Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•6:05 PM
Sejak dua menjak ni saya rajin mengikuti kursus. Kursus apa? Hehehe....saya baru menceburi perniagaan berkonsep e-learning. Baru nak mencuba....
Saya dikategorikan seorang yang anti MLM (maaflah...mungkin sbb tak pandai bercakap byk & cepat bosan menyebabkan saya tak pandai dlm bidang ini). Saya berhati2 utk menjadi ahli kpd sesuatu syarikat. Biasanya saya gunakan hanya utk diri sendiri. Contohnya Nona Roguy, produk herba yg amat saya senangi dan masih mengamalkankannya sehingga kini....
Hati saya tergerak dgn konsep e-learning ini setelah diperkenalkan seorang kenalan, pensyarah pendidikan di sebuah institusi pengajian tinggi awam. Melihat kpd modul dan prospek yang menarik, hati saya tertawan. Apatah lagi ia amat berguna utk pembelajaran anak2 saya...alternatif kpd mrk dpd asyik mengadap games saja...
Kali pertama mengikuti kursus, hati kecil saya tdk menafikan kebaikan program ini. Tambahan ia diiktiraf malah dirasmikan Menteri Pendidikan Malaysia, menambah keyakinan saya.
Sepanjang mengikuti kursus, saya dapat membuat satu kesimpulan. Income! Wang! Duit!!! Semua yg hadir meletakkan pendapatan lumayan sbg sasaran utama. kenapa saya membuat rumusan sedemikian? Dalam satu sesi 'terjah' apabila ditanya kpd peserta rata2 menyebut tujuan utama mrk menceburi perniagaan ini adalah utk menambah pendapatan (mungkin teruja dgn pendedahan pembentang yg menunjukkan angka RM yg berlipat kali ganda..). Seorang peserta berharap beliau dapat memberi ibunya RM2000 setiap bulan (bermakna brp RM kah yg diberinya sblm ini?).
Nampakkan? Wang begitu menghimpit kehidupan kita seharian. Saya terfikir, jika niat utama saya menceburi sistem ini adalah utk pembelajaran anak2 saya, namun hakikatnya saya tdk dpt lari bahawa saya juga memerlukan satu 'income' bg menampung bahagian2 yg 'lompang'..
Pembentang turut menyebut mungkin ramai tdk bersetuju apabila disebut 'wang adalah segala-galanya'. Tetapi sedarkah kita sebenarnya ia menjadi segala2nya jika keperluan kita benar2 mendesak? Contohnya, seorang anak terpaksa berkorban utk tdk melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi krn kesempitan wang. Jika berjaya sekalipun mrk akan terhimpit dgn bebanan hutang sebelum mendapat pekerjaan. Mrk akan mengambil jalan bekerja dgn menggunakan sijil kelulusan PMR atau SPM yg pastinya dgn pendapatan yg tdk seberapa, hidup mrk akan terus tdk kecukupan. Masalah bertambah rumit jika tinggal di kota metropolitan Kuala Lumpur ini. Jangan terkejut jika dikatakan pendapatan RM 3000 sebulan dikategorikan masih berada di paras miskin!
Tidak dinafikan konsep reda dlm memperolehi rezeki, namun bukankah Islam juga menganjurkan berusaha krn bimbang kemiskinan akan membawa kpd kekufuran. Tidak salah kita mencari rezeki lebih asalkan kegunaannya utk manfaat umat Islam seluruhnya.
Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•1:44 AM
Dalam entri lepas saya bercerita pasal anak sulung saya, Muhammad Ahnaf. Nampaknya kali ini pun bercerita pasal dia lagi.
Minggu ni merupakan minggu kedua dia tinggal di asrama. Dua tiga hari selepas menghantar dia, hati benar2 tak keruan. Lihat drawer pakaian dia, meja belajar dia, menyiksakan! Minggu pertama, kami suami isteri jadi begitu sensitif...sedih...perbualan berkisar dia pasti berakhir dgn titisan air mata....
Malam kelima, saya menerima panggilan telefon dari seorang ibu yang anaknya turut belajar di MATRI. Kak Zah bercerita perihal anaknya, Muaz yg menelefonnya setiap hari sambil menangis2. Nak balik katanya, tak nak bersekolah di situ.
Kak Zah bertanya Muaz knp dia beria2 nak balik, adakah dia dibuli atau tak dapat menyesuaikan diri dengan sekolah. Jawabnya semua ok cuma dia nak umi....nak sekolah dengan umi....hanya itu alasannya!
"Ahnaf macamana?" Kak Zah bertanya saya.
"Saya tak tahu keadaannya. Dia tak pernah telefon. Kami call sekolah pun tak dapat."
"Cuma telefon wardennya, ada nombor telefon pd kertas kuning yang sekolah beri masa pendaftaran dulu." Kak Zah memberitahu saya.
Masya Allah, macamana saya langsung tak perasan ada nombor telefon wardennya di situ?
Setelah menceritakan perihal Muaz, suami taksedap hati. Kami menelefon warden asrama putera. Telefon ditutup, ada program agaknya.
Keesokannya kami mencuba lagi,masih gagal menghubunginya. Selepas meninggalkan pesanan, di sebelah petang saya menerima panggilan dari cikgu tersebut.
"Siapa ni?" Suara halus di talian.
Oh...hampir seminggu saya tidak mendengar suara itu!
"Umilah....abg ok?" saya bertanya.
"Ok..."dia menjawab.
Seterusnya perbualan kami berkisar hal persekolahan. Seminggu dgn orientasi yg penuh taklimat. Perbualan tdk begitu rancak, setiap pertanyaan cuma dijawab dengan ok...ok...best...Cuma dia ketawa bila mendengar kisah adiknya yg selamba naik van di hari pertama sekolah...
Hilal Asyraf, pemilik blog langitilahi.com, melakarkan pengalamannya sbg pelajar MATRI di dalam novel VT
Pulang ke rumah saya menceritakan kpd suami. Senang hati kami dgn perkembangannya. Selang dua malam, suami pula menelefon warden tersebut.
"Nak dengar suara abang Ahnaf," suami berkata pd saya.
Jam 10.00 mlm warden mengatakan dia tak ada, supper di dewan makan. bila dah balik nanti, dia mesej ke suami saya, katanya.
Jam 10.30 mlm, suami menelefon. Dialog pertama suami,
"Assalamualaikum, abg Ahnaf. Apa khabar, ini abah." Lama suami terdiam.
Rupa-rupanya dia teresak-esak sebaik mendengar suara abahnya (umi telefon hari tu tak nangis pun...)
Lama suami memujuk. Minta dia bersabar dan tabah menghadapi situasi baru di sana. Semua org mengalami perasaan serupa. Sedih dan rindu bila pertama kali berpisah.
Rupa-rupanya jiwa halusnya begitu merindui kami ttp tdk mahu diluahkan. Sepanjang seminggu di sana dia cuma menahan perasaan. Tak mahu telefon katanya, takut dia menangis, umi dan abah akan sedih. Kami memujuknya.
Sebelum merasai pengalaman tinggal di asrama, kami selalu membiarkannya tidur di rumah sepupu saya yg ketiga2 anak lelakinya bersekolah di MATRI. Mrk akan bercerita ttg sekolah, guru2, ustaz dan disiplin di situ. Malah dua minggu sebelum ke sana saya menghadiahkannya novel karya bekas pelajar MATRI, Hilal Asyraf yg kini sdg melanjutkkan pelajaran di Jordan. Novel V.T (Volleyball Team) mengisahkan pemain bola tampar MATRI. Ia mengisahkan suasana di MATRI, guru2 dan aktiviti di sana. Ia sbg gambaran awal utk dia menyesuaikan diri.
Semoga dia semakin tabah pada hari2 mendatang. Jika sblm ni kami tak berhajat utk menjenguknya, nampaknya akhir bulan ini kami suami isteri akan ke sekolahnya. Dia pun dah bagitahu yang cuti tahun baru Cina nanti dia akan pulang dgn abg2 senior. Biarlah, kata suami. Bagi dia masa menyesuaikan diri, sekurang2 kita dekat di hatinya!
Teringat lagu dr kumpulan Spoon....Rindu......rindu serindu rindunya.....Afwan pun meraung mendengar suara abangnya di corong telefon!!!
Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•11:47 PM
Begitu cepat berlabuhnya tirai 2009. 2010 pula menampakkan wajahnya. Semoga di tahun baru ini kita semua memperoleh nikmat dan rahmatNya.

Menunggu di lobi hotel, check-in


Tahun baru juga permulaan pembukaan sekolah, bermacam2 cerita gelagat anak2 yg masuk sekolah. Jika org lain teruja, kami sekeluarga lain pula perasaannya. Tahun ini dua hero saya memasuki alam baru persekolahan. Si abg Form 1 dan si adik 5 tahun. Apa perasaan kami? Huh, sukar digambarkan apabila trpaksa melepaskan anak sulung nun jauh ke utara Semenanjung!



Paksa dia bergambar dgn uniform sekolah, di balkoni hotel


Hari Jumaat (01.01.2010) kami sekeluarga menghantar abg Ahnaf ke Beseri, Perlis. Walau mental tlh bersedia sekian lama yg beliau akan bersekolah asrama & dia pun nak, tp bila tiba harinya.....tak tau nak ckp mcamana....

Kami mendaftar Ahnaf pd hari Sabtu (02.01). Semua brjalan lancar walau mlm sebelum itu kami masih bershopping di pekan Kangar utk membeli brg keperluannya (alhamdulillah, walau walk-in booking, hotel kami betul2 terletak di pusat bandar, brhadapan The Store & mcm2 kemudahan lain).

Ahnaf bersekolah di Maahad at-Tarbiyah al-Islamiyah (MATRI). Alhamdulillah beliau terpilih krn difahamkan lebih 400 permohonan sedangkan pengambilan cuma 140 org shj. Ramai yg bertanya knp begitu jauh kami menghantarnya, kami cuma tersenyum. Letih sebenarnya nak ulas panjang lebar...
Sblm ni dia tak nak pakai jubah, sekolah ni wajib pakai jubah ketika solat Jumaat...ha...ha...ha (kena ikut juga!)

Walaupun berat, namun kami perlu terima hakikat dia anak sulung lelaki kami. Spt yg kami selalu pesan kpdnya, lelaki perlu kuat, utk menjadi pemimpin mesti bermula dr rumah. Mesti kuat, berdikari. Dan.....dia mmg kategori yg wajib tinggal di asrama. Tiada lg tidur di bilik mandi setiap pg sebelum ke sekolah, terjerit2 meminta adik2 ambilkan towelnya, tiada lg mencari2 seluar, stokin & peralatan sekolahnya dan bla....bla....bla....Ini masa terbaik utk dia mendisplinkan dirinya.

Dan semasa taklimat yg disampaikan salah seorg guru penolong kanan MATRI beliau mengingatkan pelajar dan ibubapa sbg motivasi,

"Menuntut ilmu merupakan satu jihad fi sabilillah (berjihad di jalan Allah). Selagi seseorg itu berada di jalan menuntut ilmu selagi itu dia sdg berjihad. Bukan mudah meninggalkan segala kesenangan / kemudahan di rumah, berpisah dgn keluarga. Inilah harga pengorbanan dan pahala yg Allah kurniakan kpd kamu..."


Heroes in my life...

Alhamdulillah kata2 itu mjd perangsang kpd kami suami isteri. Kami reda krn ini jln yg beliau pilih. Syukur krn stlh enam tahun beliau bersekolah agama, utk ke peringkat menengah pun beliau masih mahu bersekolah aliran agama.

Sbg ibu terkadang kita merasa anak kita masih kecil. Saya masih mahu membelinya minyak rambut Johnsons baby oil, dan kids shampoo! Sdgkan pilihannya kini ialah minyak rambut Follow Me & shampoo Sunsilk atau Clear! Dan saya menjahit nama di semua bajunya (marker nanti tulisannya hilang). Bahkan buku2 latihannya saya tulis nama2nya, risau dia lupa dan org akan terambil bungkusan bukunya. Saya juga beria2 mahu mengambil gambarnya dgn alasan nanti bila sekolah umi tak dpt tgk abg pakai uniform. Begitu juga dgn uniform2 hostelnya (setiap aktiviti asrama mempunyai uniform). Mungkin tak selesa dgn tindakan saya atau segan teman2 perhatikan dia selamba dia berkata, "Hish.....straightnya security ni.....!" Semua mrk ketawakan saya, termasuk Mr Hubby!!! geramnya......Tak habis di situ, saya ajak dia bergambar pun bkn main payah, jenuh paksa. Sblm berangkat pulang, kami memeluk & menciumnya, sempat dia lap pipinya! aduss......Ketika kami mahu ke dalam kereta kami bertembung dgn bekas mufti Perlis, Dr Asri (Dr MAZA) beliau turut mendaftar anak lelakinya di situ...(segan la plak nak snap gambarnya...)

Itu kisah si abang, lain pulak kisah si kecik ni.....superhero dlm family kami...



Semalam (04.01.2010) hari pertama dia ke sekolah. Jika org lain bimbang, kami sebaliknya. Tak risau ttg dia sesuaikan diri atau menangis di sekolah cuma risaukan perangainya yg 'terlajak berani, & selamba!'.

Dan spt dijangka mmg dia relax je di hari pertama persekolahannya. Cikgu pimpin masuk kelas dan terus duduk. Selesai urusan pendaftaran saya kembali ke pejabat.

Disebabkan saya mengambil pakej nurseri, selepas waktu pejabat kami menjemputnya di sekolah. Setibanya di sekolah, mata saya tertancap di rak kasut. Kasutnya tiada! Slps memberi salam, pengasuh nurseri keluar dan memberitahu cuma ada seorang shj pelajar perempuan ketika itu. Berderau darah saya! Saya bertanyakan hal anak saya. Nampak dia kaget. Kami telefon merata. Yg pertama pastinya pemandu van tadika, kebetulan kenalan suami saya. Di sebelah pg mmg suami ada memberitahunya yg dia cuma perlu menjemput 2 org kakaknya g bersekolah rendah, sbb mungkin dia tak cam lg anak saya si kecik tu. Dia mengangguk faham. Dia kata tak ada anak kami naik van pd sesi pg itu. Kami telefon rumah kalau2 dia ada bersama kakak2nya. Pun tak ada. Semua org yg kami telefon semua jwb tak ada. Allah.....risaunya kami. Hampir setengah jam kami menelefon sambil dibantu sepupu saya yg anaknya pun bersekolah di situ. Stlh buntu, saya meminta suami menelefon kakak saya (dia mengasuh anak saya sblm ini). Suami saya ketawa besar.


"Ya Allah....semua org kecoh cari dia hilang!"

Rupa2nya dia pulang ke rumah kakak saya menaiki van. Dlm masa sama pemandu van yg tak sedap hati meround ke rumah2 pelajar baru yg dia hantar pagi tadi. Baru dia teringat dia ada menghantar seorg bdk di satu rumah. Beliau ke sana dan bertanyakan kakak saya, yelah, mana dia perasan, dia cuma tahu rumah kami!

Cepat2 dia menelefon kami dan berkali meminta maaf. Suami kata tak mengapa. Biasalah, di hari permulaan sekolah, mesti terjadi perkara2 kecoh begini. Suami pun terangkanlah ttg perangai anak saya yg mmg tak takutkan org ni....

Si pemandu tu kata, mmg ada senarai bdk2 yg menaiki van. Yg lucunya, dia awal ada dlm van (hingga cikgu pun tak perasan). Lps tu siap ckp dia tinggal di Taman Melewar. Gayanya langsung bkn mcm bdk baru. Bila masuk satu simpang, dia pun bg direction ke rumah kakak saya, mana la dia nak perasan yg itu anak kami! Mcm dah biasa sgt naik van tu! Dan kakak saya ingatkan hari tu mmg kami nak hantar ke rumahnya walau sebelum tu kami bagitau yg dia tak duduk di rumahnya dah. Kakak saya menjangkakan dia tak nak tinggal di nurseri!

Huh, org lain pening dgn kisah anak menangis / tak mau sekolah, saya pening dgn dia tak langsung tak kisahkan org. Sifat peramah dan terlajak beraninya mmg memeningkan kami! Itulah Muhammad 'Afwan Imran b Anissofian!







Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•7:35 PM
Teater NATRAH baru sahaja tamat pd 13 Disember lalu. Ia mula dipentaskan pd 30 November sehingga 9 Disember namun dilanjutkan sehingga 13 Dis kerana sambutan yang menggalakkan.



Saya turut tidak ketinggalan. Pada hari Jumaat (11/12) lalu saya ke IB menonton Natrah. Mempercayai hasil buah tangan Erma yg pasti tidak mengecewakan, saya begitu teruja utk menontonnya. Tambahan saya mengikuti kisah tragis ini menerusi tulisan Datuk Fatini Yaacob di majalah Dewan Masyarakat sejak di zaman bangku sekolah lagi. Bagi saya, kisah Natrah begitu dekat dgn jiwa saya, entah kenapa.

Natrah merupakan kisah tragis seorang gadis Belanda yg terpaksa berpisah kasih dengan ibu angkat dan suami tercinta. Isu ini pernah mencetus tragedi berdarah di Singapura dan Malaya kerana kebangkitan masyarakat Islam mempertahan kesucian agama.



Namun, saya memuji sikap Erma dlm menjawab soalan mengenai kesudahan hidup Natrah. Persoalan penghabisan usianya. Tidak perlu diutarakan sama ada beliau telah murtad atau sebaliknya. Meskipun beliau telah ditukar kembali ke agama asal oleh ibubapanya, namun menerusi penulisan Fatini, sepanjang hayatnya Natrah mengalami tekanan yang begitu hebat krn segala apa yg berlaku bukan di atas kerelaannya. Semoga roh Islam sentiasa lekat dihatinya hingga saat beliau menghembuskan nafas terakhirnya.

Kedua, saya tertarik dengan fakta yg diselitkan di dlm teater ini. Kebetulan saya baru sahaja selesai membuat editing buku "Membina Jiwa Merdeka" karya Sdr. Mohd Fadli Abd Ghani , mengenai kebangkitan masyarakat Melayu di dalam kisah Natrah. Masyarakat semakin marah dan kecewa kerana ketika kejadian tersebut pihak pemerintah tidak campur tangan mempertahankan agama krn Malaya ketika itu belum mencapai kemerdekaan. Dek bimbangkan British tdk memberikan kemerdekaan kpd Malaya, pemerintah tdk mahu campur tangan krn bimbang proses kemerdekaan Malaya akan menemui kegagalan, akhirnya mrk lihat kes Natrah begitu shj sehingga mengorbankan banyak nyawa. Di sini Erma meletakkan watak Dr. Burhanuddin al-Helmy dan Karim Ghani dalam berjuang mempertahankan kes Natrah.
Semoga ramai lagi penggiat teater mementaskan kisah sejarah utk tatapan generasi kini. Yang pasti, biarlah terkandung visi & misi di sebaliknya.
Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•11:50 PM
Isnin lepas (07.12.2007) birthday Ahnaf yg ke -12. Apa lagi...dah setiap thn jatuh pd cuti sekolah, dia pun demand la....Di sebabkan suami yg payah sikit nak cuti lama2, so destinasi yg paling mudah & dekat, Port Dickson je la....tp kali ni malas dah nak suasana laut....so kami pilih themepark Tiara Beach Resort....mmg sesuai untuk kanak2 spt mrk....apalagi berendam saja la kerja mrk sampai bila balik KL muka terbakar semacam! Kami turut membawa dua anak buah yg sebaya Ahnaf & Afiqah iaitu Arif & Syuhada....layan jer lar....saya? cukuplah jd minah pacak sambil nyum...nyum ais krim.....