Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•3:45 AM
Inilah entri paling cepat saya buat....5 minit....sementara menunggu my lover sampai!
Terima kasih atas semua ucapan sahabat2...iringan doa kalian...
Suatu ketika kakak saya pernah mesej..."Apa ko rasa dah nak dekat pergi ni?"
Saya jawab, "Entahlah...seronok, risau, berdebar....mcm2 ada, x tau nak ckp camne.."
Semua teman mengucapkan tahniah krn terpilih mjd tetamu-Nya. Syukur
Alhamdulillah....namun tak dinafikan saat ini hati brdebar..yelah, spt yg saya nukilkan dlm Muslimah keluaran September, pemergian ini bkn spt melancong ke negara lain...Mengunjungi bumi suci Tanah Haram , byk perkara perlu diketahui. Umpama kata kwn saya, umpama di syurga...jgn salah ckp sikit..dalam hati pun Dia tahu...Namun saya yakin, doa dari sahabat2 semua mengiringi perjalanan kami....
Akhir kata saya bersyukur krn masih mempunyai sahabat2 dan ahli keluarga yg menyayangi
diri ini...walaupun saya menerima sms dari kakak2 dan abg, walau ada mms atau webcam namun kesayuan tetap ada krn merindui pelukan dan ciuman dari mrk mengiringi pemergian saya...
Wa ilal liqa'
Maas salamah...Ana uhibbuk!!!
Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•12:28 AM
Bersempena kedatangan Ramadan al-Mubarak yang bakal menjelang, saya mengambil kesempatan memohon ribuan ampun, maaf zahir dan batin dari semua sahabat2 dan rakan2 blogger sekalian...(syahdu la plak).

Insya Allah saya bersama suami akan berangkat ke Tanah Suci untuk menunaikan ibadah umrah pada 9 hingga 27 Ogos ini. InsyaAllah penerbangan kami pada jam 4.00 ptg 9 Ogos menerusi Air Lanka Airlines.

Kpd sahabat2 yg mungkin saya pernah menyakiti hati kalian, ribuan ampun dan maaf dipinta. Terlalu daif diri ini, tidak lari dari salah dan silap. Doakan semoga perjalanan kami dipermudahkan dan memperolehi umrah maqbullah. Doakan juga semoga dikurniakan kesihatan yang baik serta bersabar menghadapi segala ujian yang datang....maklumlah ia pengalaman pertama buat kami.

Inilah antara faktor yg menjadikan rutin harian saya terlalu sibuk sejak kebelakangan ini. Banyak perkara yang perlu saya selesaikan krn akan bercuti lebih daripada 2 minggu. Seminggu ini saya sibuk menyiapkan kelengkapan keluarga dan anak2, yelah mereka akan tinggal bersama atuk dan opah (mertua saya) di sini. Saya perlu pastikan keperluan harian dan persekolahan mereka semuanya selesai. Alhamdulillah... segalanya berjalan lancar.

Sekian, wassalam.....Bertemu kembali di bulan Ramadan nanti....
Labbaikallahu Malabbaik....
"Hambamu datang menyahut panggilan-Mu
Ya Allah,
Hambamu datang menyahut panggilan-Mu
Hambamu datang menyahut panggilan-Mu,
Tidak ada sekutu bagiMu,
Hambamu datang menyahut panggilan-Mu
Sesungguhnya segala pujian
Dan nikmat
Dan pemerintahan adalah kepunyaan Mu
Tidak ada sekutu bagi Mu…"
Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•7:18 PM
Ahmadineejad merupakan Presiden Iran. Di samping kelantangan, keperibadiannya sering mendapat perhatian. Walaupun seorang ketua negara, kehidupannya juga seperti rakyat marhaen lain.
Ahmadineejad memang terkenal dengan kesederhanaannya. Antara bukti gaya hidup sederhana Presiden Iran yang paling digerunii oleh kuasa Barat ini ialah:

1. Saat pertama kali menduduki pejabat Presiden, Ahmadineejad menyumbangkan seluruh karpet pejabat yang sangat tinggi nilainya itu kepada masjid-masjid di Tehran, manakala karpet pejabat Presiden yang didudukinya digantikan dengan karpet biasa yang sederhana.

2. Di banyak kesempatan beliau kelihatan begitu ramah dan mesra dengan semua petugas pejabat, termasuk pekerja kebersihan pejabat.


3. Langkah pertamanya sebagai presiden ialah mengisytiharkan hartanya yang terdiri dari sebuah kereta tua Peugeot 504 tahun 1977 dan sebuah rumah sederhana warisan ayahnya berusia 40 tahun yang lalu yang terletak di sebuah desa terpencil di Tehran. Baki akaun bank dalam simpanannya pula sangat kecil dan satu-satunya wang masuk adalah wang gaji bulanannya .

4. Gajinya sebagai tenaga akademik di sebuah universiti tempatan hanya sekitair US$ 250.

5. Sehingga kini Ahmadineejad masih tinggal di rumahnya yang amat sederhana itu dan bukan di kediaman presiden.

6. Ahmadineejad tidak pernah mengambil wang gajinya sebagai presiden, alasannya ialah semua wang gajinya adalah milik negara dan dia bertugas untuk menjaga negaranya.

7. Satu hal yang membangkitkan rasa kagum kakitangan pejabat presiden ialah sebuah beg kecil yang sentiasa dibawa setiap hari ke pejabat yang berisikan sarapan pagi terdiri dari kepingan roti atau roti keju yang disiapkan sendiri oleh isterinya di rumah. Beliau dikatakan memakan makanan yang disediakan isterinya itu setiap hari dengan gembira dan mengenepikan kebiasaan menyediakan makanan khusus untuk presiden seperti sebelumnya.

8. Sebaik berkuasa, pesawat peribadi untuk presiden diubahnya menjadi pesawat kargo untuk berkhidmat kepada masyarakat dan untuk dirinya, ia meminta terbang hanya dengan pesawat biasa dengan kelas ekonomi.

9. Beliau boleh ditemui di pejabatnya tanpa temu janji dan protokol yang menyusahkan tetamunya.

10. Jika perlu menginap di hotel, Ahmadineejad hanya meminta disediakan bilik kecil kerana beliau tidak suka tidur di atas katil, tetapi lebih suka tidur di lantai beralaskan karpet dan selimut.

11. Ketika solat berjemaah, jika tiba lewat beliau tidak mahu diberi layanan istimewa, sebaliknya hanya berada di saf tengah atau belakang seperti jemaah lainnya.

12. Sebaik sahaja masuk waktu solat, Ahmadineejad terus menghentikan aktivitinya serta merta untuk mengerjakan solat biar di manapun beliau berada. Jika waktu solat tiba ketika beliau berada di atas jalan, beliau akan bersolat di atas jalan, asalkan ianya bersih.

13. Ahmadineejad juga tidak berkompromi dengan hukum dan larangan Allah. Beliau tidak mahu bersalaman dengan wanita yang bukan muhrimnya, cukup hanya sekadar menundukkan kepalanya kepada wanita sebagai rasa hormat.

Alangkah indahnya jika kita mempunyai seorang pemimpin seumpamanya....Wujudkah?
Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•6:53 PM
Dari Kak Mawar...walau tak penah jumpa...very friendly....


Kepada kedua2 sahabat saya ni, maaf ye, baru sempat nak ambik award & tempek kat NAC....heheheh

Dr cucunda Sham...dia panggil den nenek!....mengaku je lah, mmg nenek kpd 2 cucu sedara pun!