Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•12:38 AM
Sepatutnya posting ini siap sblm bercuti, nampaknya tak sempat saya menyiapkan coretan2 seterusnya. Ketika ada sedikit masa ini saya cuba juga merajinkan jari2 ini menaip...
Kita telah pun berada di penghujung Ramadan. Terasa begitu cepatnya masa berlalu. Di dalam tazkirah Ramadan yg sempat saya ikuti, ustaz yg mengajar pd malam tersebut ada menyatakan, sesungguhnya masa itu juga adalahsalah satu dari makhluk Tuhan. Maka, jika Allah memerintahkannya mencepatkan peredarannya, maka ia akan menurutnya. Lihat, putaran masa dalam sehari begitu cepat kini kan?
Suasana Ramadan di sana sama seperti hari2 biasa. Bezanya cuma restoran ditutup dan di waktu malam meriah dengan solat terawih. Saya berada di sana di awal Ramadan, suasana mula sesak. Manusia dari seluruh dunia berduyun memasuki Kota Mekah untuk merebut fadilat Ramadan di sana. Tidak dapat saya gambarkan bagaimana situasi di pertengahan dan penghujungnya, difahamkan Masjidil Haram melimpah sehingga ke Hotel Hilton (di hadapan masjid). Suasananya sungguh berbeza dgn Malaysia. Tiada gerai2 makanan di buka. Ramadan bg kita seumpama berpesta makan. Iklan hari raya dan lagu raya mula dipasang sebelum puasa lagi. Nampak sgt kita melayan, bukan melawan nafsu!
Berada di penghujung Ramadan ini mengingatkan saya peristiwa ketika saya berada di Mekah. Sepanjang seminggu di sana cuaca begitu terik. Hingga pada petang 30 Syaaban yakni keesokannya umat Islam mula berpuasa, ketika pulang dari masjidil haram selepas solat asar, buat pertama kalinya (sepanjang saya di sana) hujan turun di sana. Namun suasananya amat mendebarkan. Angin ribut bertiup kencang. Untuk badan bersaiz saya, saya perlu berpaut di tempat kukuh krn jika tdk mungkin saya akan diterbangkan sekali! Pasir berterbangan, mata tak boleh buka. Manusia bertempiaran. Pekedai2 menutup premis masing2.
Saya bersama teman sebilik berlindung di sebuah premis. Tiada jln lain melainkan redah juga ribut sebelum hujan turun. Dalam fikiran saya....apakah Kiamat akan berlaku? Kebetulan ketika itu hari Jumaat, hanya itu yg bermain di fikiran saya. Beginikah gambaran hari pembalasan? Manusia berduyun2 menyelamatkan diri....Mmg suasananya amat mendebarkan...Saya berdoa, seandainya telah tiba hari pembalasan-Mu Ya Allah, tempatkanlah aku, ahli keluargaku, anak2ku dan seluruh pejuang Islam di tempat yg mulia.....janganlah Engkau tempatkan kami bersama orang2 yg Engkau laknati Ya Allah.....Amin....
Ujian budaya & selera
Seminggu sblm berangkat pulang, kesabaran saya diuji. Sepanjang seminggu di sana, walau ramai, masih ada ruang solat utk kami, utk lebih selesa kami perlu awal ke masjid. Tetapi apabila masuk sahaja Ramadan, suasana begitu sesak berbanding sblm ini. Menjadi budaya masyarakat Arab mrk akan menempek di mana sahaja ada ruang utk solat. Sbg orang Asia, bkn budaya kita bertekak didalam masjid hanya krn berebut saf. Mmg ia menguji kesabaran. Bayangkan dgn tubuh bdn sekecil saya, kiri kanan dihimpit dgn org yg tiga kali ganda besarnya, lemas! Walaupun cuba bersabar, namun sedikit sebanyak ia menganggu konsentrasi kita. Belum lg mrk melangkah / lalu lalang ketika kita sdg solat. Di malam terakhir, saya mendpt idea utk bersolat di hadapan tiang, barulah selesa, kurang sikit org lalu lalang...
Semasa di Madinah, kami dihidang makanan Melayu. Sambal belacan ada setiap hari. Tiba di Mekah, hanya makanan Arab, Pakistan menjadi hidangan kami. Ia amat merunsingkan saya krn dari Malaysia lg saya kurang berselera dgn briyani atau kambing. Sehari dua saya boleh makan walau dgn jumlah yg sedikit. Selera saya begitu teruk apabila tiba bulan Ramadan. Saya cuma bersahur dgn 2 biji kurma, secawan kopi Radix atau kdg2 cuma sebiji vitamin C. Berbuka juga dgn 2 biji kurma dan sebuku roti. Selesai solat terawih iaitu kira2 jam 11.00 malam baru mkn nasi, itupun paling banyak cuma tiga suap. Saya tak berani nak cakap tak lalu mkn, risau ia benar2 terjadi. Dalam tak mahu cakap tu, ia betul2 terjadi. Selera saya begitu teruk. Akhirnya pd malam sblm berangkat pulang seorg teman memberitahu ttg Restoran D'Saji yg terdapat di bangunan hadapan masjid. Apalagi, slps Maghrib beria2 saya mengajak suami. Saya order cuma telur dadar & terung bercili dan saa makan umpama sebulan tak jumpa nasi....
Pulang ke Malaysia semua org tegur saya kurus. Memang saya terasa sebab kain & seluar saya semuanya longgar. Bila timbang, ternyata berat saya turun 4 kg dlm masa 10 hari!
Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•8:29 AM
Jabal Rahmah antara destinasi ziarah kami. Ia antara tempat mustajabnya doa. Difahamkan juga ia adalah tempat pertemuan antara Nabi Adam a.s dan Hawa setelah diturunkan ke bumi selepas diusir dari Syurga. Tiada pendapat tepat ttg tempat mrk diturunkan, sebilangan menyatakan Nabi Adam diturunkan di India, ada pula pendapat menyatakan di Sri Lanka manakala Siti Hawa diturunkan di Jeddah (Arab: nenek perempuan). Setelah terpisah beratus tahun akhirnya mereka bertemu di Jabal Rahmah (Wallahu Aklam).

Jabal Rahmah begitu terkenal di kalangan jemaah umrah mahupun haji. Bg orang bujang pastinya berdoa bertemu jodoh dan bg para suami pula, mungkin dlm hati masing2 berdoa utk buka cawangan baru...hmm...alahai...itulah antara gurauan para jemaah muslimin ketika tiba di Jabal Rahmah!
Jabal Rahmah
Jabal Rahmah bermaksud bukit kasih sayang. Menurut kisah selama beratus tahun terpisah, Siti Hawa begitu merindui Nabi Adam, begitu juga sebaliknya. Menyentuh mengenai kasih sayang, ia adalah fitrah semulajadi manusia. tidak dinafikan, program umrah dan ziarah juga mengeratkan kasih sayang antara suami isteri, ibubapa dengan anak dan sesama teman.
Ketika penerbangan ke Colombo, saya duduk bersebelahan dgn seorng mak cik yg berusia dalam lingkungan 60-an. Di sepanjang perjalanan, suaminya sering dtg kepadanya. Rupa2nya beliau sakit perut, gastrik. Bukan mrk saja, ramai lg pasangan veteran yg risaukan isteri / suami masing2. Seorng pak cik pernah bertanyakan hal penginapan di Mekah & Madinah. Disebabkan pakej kami berasingan lelaki / wanita maka permintaan pak cik tersebut yg mahu tinggal bersama isterinya tidak dapat dipenuhi.
Bg saya pula, blh dikatakan semasa di Madinah jarang sgt bertemu suami melainkan waktu ziarah. Disebabkan cuma tiga hari di sana tak lah terasa sgt. Di Mekah pun serupa, tambahan dia mula sibuk dgn umrah dan tugas2 khas (hehehe), lg la jarang berjumpa.
Ini bukan Jabal Rahmah, tapi Jabal Thur, tmpt persembunyian baginda ketika peristiwa hijrah
Bila berasingan rupa2nya ia mengeratkan hubungan. Terasa spt bercinta semula, maklumlah sblm kahwin hubungan kami cuma menerusi telefon. ttp situasi di sana lebih membahagiakan krn kami bebas bermesej 'ayat2 cinta', dating larut malam dan mkn bersama2 tanpa ada batasan. Kami berpeluang utk honeymoon utk kali kedua stlh 12 thn usia perkahwinan!...Pastinya ia satu kenangan yg manis krn kami bercinta semula di bumi anbiya'!
Hikmahnya, kami berpeluang berkoreksi ant satu sama lain. Tdk dinafikan selama hampir 13 tahun melayari bahtera rumahtangga bkn sedikit dugaan yg melanda. Perselisihan faham akibat berlainan idea, latar belakang keluarga dan budaya kdg kala mencetuskan ketidak senangan di hati masing2. Masing2 punya ego tersendiri. Sekali sekala duduk berasingan baru kita menghargai pasangan kita. Berada di bumi berkah mjdkan kita lebih menghargai ikatan yg terbina. Tambahan bila org kata berhati2 dgn kata2 & perbuatan sepanjang di sana, so....kira solehah lah saya di sana! hahahah
Tambahan seminggu sblm balik saya agak stress krn sering diganggu bangla yg bertugas di hotel kami. Selalu dia senyum2 & minta nombor telefon, saya pedulikan sahaja Hinggakan dua tiga malam dia mengambil kesempatan membuka pintu bilik tanpa mengetuk terlebih dahulu dgn alasan mahu mengemop lantai. Di sebabkan saya tinggal bersama seorg warga emas, pintu tdk brkunci krn anak lelakinya selalu masuk berjumpa ibunya.
Pd awalnya saya masih bersabar, hinggalah satu hari seorang jemaah Malaysia (saya bertemu di masjid) berceritakan kes seorang isteri yg keuzuran dirogol di hotel ketika semua org ke masjid. Berderau darah saya mendengarnya. Semenjak itu saya tdk berani berjalan seorng diri lg dan menceritakan kpd suami. Suami menyuruh saya mengunci pintu bilik dan dia akan memberitahu mutawif kami. Saya melarangnya krn tdk mahu memanjangkan hal tersebut.
Semenjak itu dia sering mesej bertanyakan hal keadaan saya. Dlm hati saya berkata, "Risau & sayang gak dia kat aku!"...he...he..he....Itulah berkatnya bercinta di bumi Anbia'!
Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•8:51 PM
Sejak pulang, ramai kawan saya tanya knp lambat update blog...ala..sori la...selain 'bertapa', kesibukan saya berganda2 pula selepas kembali ke tanahair ni. Masa lagi sehari dua nak balik, hati saya berkata, "aku nak balik jumpa anak2 je...tp malasnya nak berdepan kembali dgn rutin harian...kerja rumah...ofis...kerenah manusia...bla...bla...bla"

Tp mana boleh beribadat tanpa bekerja kan? Kita ada kehidupan dan tanggungan sendiri...bila berfikir begitu barulah muncul semangat semula.

Walaupun ramai rakan2 blogger bercerita ttg puasa & Ramadan, spt yg dijanjikan saya kena habiskan juga kisah2 sepanjang berada di dua Tanah Haram. Lagipun, puasa dan persediaan Syawal saya sama spt tahun2 lalu...tiada bezanya...biasa2 saja...Di kesempatan ini saya mendoakan semoga Allah menerima segala amalan kita di sepanjang Ramadan ini... Semoga ketemu lagi Ramadan akan datang dan Selamat Menyambut Eid Mubarak...Maaf Zahir Batin seandainya sepanjang coretan2 saya ada bahasa2 yang menyentuh hati kalian....Di kesempatan ini juga saya mendoakan semoga kesihatan bapa mertua saya (yg baru semalam, 15/09, menghidapi minor stroke) cepat sembuh dan kembali ceria bersama kami...

Ok, kita sambung semula...

Hikmah pantang larang

Perjalanan dari Madinah ke Mekah mengambil masa kira2 enam jam. Di dalam perjalanan kami diberi tazkirah. Setibanya di Bir Ali, kami berniat ihram. Jika dahulu ibadah ini cuma belajar secara teori saja, ttp setelah mempraktikkannya ia tidak sesukar yg disangka. Saya teringat semasa taklimat sblm pergi dulu mengenai hukum wanita uzur yg perlu juga berniat ihram dan berpantang sepanjang tempoh sehingga suci. Walaupun nampak berat, ttp apabila kita menghadapinya, ia tdk sesusah mana. Bayangkan, sehingga memicit jerawat pun tdk dibenarkan krn ia termasuk memisahkan anggota badan. Seorang jamaah bertanya ttg hikmah pantang2 larang tersebut. Ust Rosli menjawab, ia sebagai tanda ketaatan kita kpd-Nya. Katakan, kita dihidangkan dgn satu hidangan daging spt daging ayam masak merah. Kita mkn dgn penuh berselera. Jika kita tahu ia adalah daging anjing, pasti kita tidak makan. Daging anjing rasanya tiada beza dgn daging ayam, bermakna Allah mahu melihat sejauh mana ketaatan kita mengikut perintah-Nya. Begitu juga Allah SWT menjadikan tanah Mekah yang kering kontang. Seandainya subur dan dipenuhi bunga2 cantik, berapa ekor kambing lah agak2nya kita kena dam sebab terlanggar pantang!

Sepanjang perjalanan, laungan talbiah bertalu-talu. Air mata menitis laju...masih terasa seolah bermimpi krn saya berada di antara tetamu-Nya...Tatkala memasuki kota suci Mekah, hati girang tidak terkata. Setiba di hotel kira2 jam 1 pagi. Jemaah lain memulakan umrah, saya pula terus tidur krn terlalu letih menguruskan beg2 jemaah yg tersangkut.

Keesokannya saya bersama suami mencari sarapan pagi. Hotel kami trletak di Jalan Ibrahim Khalil, tdk jauh dari pintu 1, King Abd Aziz. Disebabkan suami tlh selesai berumrah, dia mengajak saya ke Masjidil Haram. Rupa2 masjid cuma di belakang hotel kami! Subhanallah....cantiknya Masjidil Haram ini! Tak tergambar dek kata-kata utk org yg pertama kali menjejakkan kaki spt saya ini...

Tak sabar rasanya menanti tempoh saya berakhir. Bermakna saya berpantang selama dua hari di Mekah. Saya mencari peluang berjalan2 di sekitar hotel jika tiada program ziarah. Ketika itu saya masih berani berjalan seorang diri!

Tidak sah sekiranya sampai di Mekah kita tidak merasai kelazatan ais krimnya. Mmg terkenal, sampaikan ada jiran kwn saya pesan kalau sampai di Mekah jgn lupa beli ais krim! Kakak saya juga menceritakan hal serupa. Tanpa membuang masa, saya yg memang peminat ais krim tdk ketinggalan membelinya. Memang benar, yummy....& hampir setiap hari saya membelinya!



Lupa nak ambil gambar ais krim...tinggal bekasnya saja...2 org guard Arab yg menawarkan diri utk bergambar!

Saya memulakan umrah bersama Usth Nuridah. Pertama kali memandang Kaabah....hanya air mata menggantikan kata2. Alhamdulillah saya berjaya menyelesaikan umrah pertama walaupun pertama kali kaki saya mengalami kesakitan. Mungkin tiada pengalaman, jd saya melakukannya dlm keadaan tergesa2 sedangkan sebenarnya tawaf dan sai'e boleh dilakukan dlm keadaan tenang krn ia cuma melibat fe'li (perbuatan), tiada bacaan wajib yg perlu dihafal (qauli).


Umrah kedua, suami mengajak melakukan bersamanya. Kami lebih santai dan kaki saya semakin pulih. Puas rasanya tatkala dpt menunaikan solat sunat di hadapan Multazam & Hijr Ismail (Multazam lbh selesa krn ada ruang berbanding Hijr Ismail).


Istimewanya di sini kita bebas beribadah tanpa sebarang bebanan. Tiada tugas yg perlu difikir, lupa sebentar soal dunia. Soal memasak, membasuh, anak2 semua ditolak ke tepi. Kita juga mampu mengkhatam al-Quran dalam masa seminggu atau mungkin kurang dpd itu!



Sepanjang perjalanan dr Safa ke Marwah, hati terkenangkan betapa sukarnya Siti Hajar berulang alik demi mencari setitis air utk anak tercinta, Ismail. Kita begitu mudah, jalan ditile cantik, air zam zam ada sepanjang jalan, sedangkan Siti Hajar berjalan krn mencari air sedangkan kita air tersedia setiap ketika...Semoga kita juga dikurniakan kesabaran setanding Siti Hajar...

Dan berada di dalam Masjidil Haram yg indah membuatkan jiwa kita tenang setenang2 nya. Bacaan imam Syeikh Sudais yg sblm ini saya mendengarya menerusi kaset atau CD kini saya mjd makmumnya...alangkah indahnya...Dan di waktu senggang mjd hobi saya melihat telatah wanita2 Arab. Tidak dinafikan, mrk mmg wajib mengenakan niqab krn raut wajah mrk membuatkan kita tdk jemu memandang. Usth Nuridah pernah berkata (semasa kami merayap di Bin Dawod, pasaraya terkenal di sana), "Bila tengok mak2 Arab dgn Pak2 Arab ni terbayang macam ni lah agaknya keadaannya di syurga nanti, dipenuhi bidadari2 yg cantik2 dan bidadara (?) yg hensem2...."

Betul...saya setuju dan dalam hati saya pula terdetik, jika masyarakat Arab begitu tampan dan rupawan, bagaimana pula rupa rasul junjungan kita? Mesti terlalu tampan ditambah dengan nur iman di wajahnya. Jika wanita2nya begitu menawan, bagaimana pula rupa Saidatina Khadijah? Bagaimana pula rupa nabi Allah Yusuf a.s? Jika kesemua wanita memandangnya boleh terhiris jari masing2, bermakna, sehandsome manakah dia? Jika tidak masakan Zulaikha sanggup memfitnahnya semata2 ingin memilikinya! Subhanallah.....Semoga kita digolongkan di antara ahli Jannah.....Allahu Akbar....








Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•12:40 AM
Setibanya di Sri Lanka, segalanya berjalan lancar. Kami dibawa melawat bandar Colombo. Colombo bukan sebuah negara yang maju krn berdepan dengan konflik perebutan kuasa antara kerajaan dan Tamil Neelam sjak bertahun lamanya. Adalah satu pemandangan biasa terdapat askar2 bertugas menjaga keselamatan di merata2 tempat...mrk ini sentiasa ada di bawah pokok...kdg2 tak perasan sebab pakaian mrk sama dgn pokok!

Majoriti penduduknya beragama Buddha. Islam merupakan minoriti. Trdapat satu penempatan melayu yang dinamakan Jalan Melayu. Kami tdk sempat singgah ke tempat tersebut krn kesuntukan masa.


Berposing di hadapan Hotel Blue Oceanic, Negombo, Colombo


Salah satu masjid yg terdpt di Colombo

Tiba hari berlepas ke Madinah. Penerbangan kami berlepas jam 1 tgh dan tiba di lapangan terbang Jeddah sekitar jam 7 malam. Kami menunaikan jamak taqdim. Dan, ditakdirkan saya keuzuran ketika itu. Hanya Dia yang tahu perasaan saya ketika itu. Teringat perbualan saya bersama seorang peserta, Nor pd hari sebelumnya, beliau sedih krn keuzuran walaupun telah mengambil ubat. Saya mmg maklum tarikh2 itu krn saya tdk mengambil sebarang ubat krn saya dikategorikan sbg org2 yg tdk layak mengambil ubat...hehehhe...

Ketika dlm perjalanan ke Madinah, perasaan begitu sebak. Kami cuma tiga hari di Madinah, bermakna saya tidak dpt langsung menjejakkan kaki di Masjid Nabawi. Masjidil Nabawi yang terdapat makam Rasulullah, Raudhah... salah satu tempat mustajabnya doa...ah...sayunya jiwa ketika itu!

Saya reda. Ini fitrah kejadian-Nya. Kami tiba jam 2 pagi. Seterusnya jemaah bersedia untuk menunaikan solat Subuh di Masjid Nabawi. Saya bersama ketua muslimat, Usth Nuridah, mengiringi jemaah muslimat ke masjid. Hotel kami tdk jauh dr masjid. Sayup2 kedengaran azan Subuh. Tenang...damai....sayunya krn tdk dpt menyertai mrk....

Terasa bagaikan bermimpi tatkala terpandang Masjid Nabawi terpampang di depan mata. Tersergam indah....saya melahirkan kesyukuran...."Ya Allah...aku bersyukur krn Engkau tlh melimpahi rahmat dan rezeki kpdku sehingga aku mampu menjejakkan kaki di Kota Suci ini....Alhamdulillah....terima kasih ....Ya Allah...."


Masjidil Nabawi yg trsergam indah...


Satu hari saya ditanya mengenai hukum wanita haid memasuki masjid. Seorang jamaah wanita ini beria mahu memasuki Raudhah. Menurutnya kebiasaannya tempohnya cuma enam hari tetapi pd ketika itu dia sudah melewati lapan hari. Saya menyatakan saya berpegang kpd larangan wanita memasuki masjid walaupun setengah pendapat menyebut cuma hanya di kawasan solat dan dikhuatiri menitis. Memandangkan ilmu saya tdk seluas mana, saya tak berani nak komen byk. Saya berpegang kpd ia fitrah kejadian-Nya. Sbg hamba kita kena reda dgn ketetapan-Nya dan saya percaya terkandung hikmah di sebaliknya. Difahamkan beliau memasuki Raudhah pada keesokannya...

Melihat kegusaran saya, suami menenangkan saya. "Jangan risau, abg dah pun doakan utk umi, anak2 dan keluarga..." Dan sbg gantinya, saya menyerahkan kamera kpdnya dan memintanya mengambil gambar di dalam masjid.


Raudhah...dr pandangan luar (gmbar bergoyang krn ditegur seorg lelaki Indonesia!)


Raudhah...di dalam masjid

Madinah Munawarah sebuah bandar yang besar, bersih dan teratur. Pertama kali menjejakkan kaki, tekak terasa amat kering walau di subuh hari. Cuaca ketika itu mencecah 50 darjah C. Alhamdulillah, sekeliling masjid disediakan air zamzam sejuk, ia mengurangkan dahaga kami. Aktiviti di Madinah ialah solat 5 waktu di masjid, beriktikaf dan ziarah. Namun, masa kami agak panjang krn bercuti, jd kami mengambil kesempatan berjalan di kawasan berdekatan sambil membeli cenderahati utk keluarga dan teman2.

Tiga hari di Madinah terlalu singkat bagi kami. Kotanya sentiasa hidup walau di tengah malam. Urusan jual beli masih berjalan walau telah melewati jam 1 atau 2 pagi. hati saya terdetik juga, "Tak tidur ke Pak2 Arab ni?" Yelah..mrk mula buka kedai selepas Subuh iaitu kira2 jam 4 pagi, bermakna sepanjang hari mrk bekerja selama lebih 20 jam!


Sebelum berangkat ke Mekah, kami melakukan ziarah Wida', iaitu ziarah meninggalkan kota Madinah. Tatkala berada di luar Raudhah, hati trlalu sayu krn akan meninggalkan kota yang pertama mengalu2kan kedatangan baginda Rasulullah s.a.w. Tatkala menyampaikan rasa hati, terasa bagaikan baginda berada dekat di sini...saya berpegang kpd kata2 seorg jamaah wanita yg bersama kami, "Jamilah 'cuti' krn akan dijemput untuk datang lagi ke sini slps ini...hati saya mengiakan...Insya Allah....






Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•12:29 AM
Alhamdulillah, kami selamat tiba di tanahair pada 26 Ogos lalu. Dek kesibukan yg melanda, saya tdk berpeluang langsung menjengah ke blog ini. Akan saya cuba mengupdate menurut kemampuan saya mencelah di antara waktu2 yang ada...

Buat sementara waktu ini saya akan menulis perihal umrah yg lalu. Meskipun ia akan memakan masa yg lama, namun saya mmg berniat utk mencatatkan serba sedikit pengalaman manis tersebut sebagai catatan peribadi saya menggantikan diari yg tlh lama ditinggalkan...

Buat catatan awal ini saya akan menceritakan perihal pakej yg saya sertai ini. Sebenarnya hajat utk ke tanah suci bermula selepas menghantar ibu dan abang saya ketika mrk menunaikan haji pd thn 2006 lalu. Kesayuan mengiringi mrk di KLIA menguatkan semangat saya. Saya nyatakan pd suami. Beliau mencadangkan spy kami menunaikan umrah dahulu. Saya tdk setuju pd awalnya, maklumlah kami ni bkn kategori "berduit" yg mampu utk ke sana acapkali. Namun saya berpegang kpd kata2 suami saya, "Kita pergi umrah dulu, lps tu di sana kita minta dimurahkan rezeki utk datang lg utk menunaikan haji pula." Dan, peluang menjejakkan kaki ke sana baru2 ini, tdk pernah saya melupakan doa tersebut....

Knp saya ingin bercerita mengenai pakej ini? Krn ia tdk seperti pakej2 lain. Dinamakan Umrah Tarbawi krn terkandung tarbiyah didalamnya. Menyebut mengenai tarbiyah (latihan), mental dan fizikal kita perlu brsedia dgn rintangan dan halangan yg bakal ditempuhi.

Ia adalah anjuran Unit Amal Pahang (sebuah bdn kebajikan) dgn kerjasama Dewan Muslimat PAS Pusat. Unit Amal merupakan sebuah badan kebajikan yg melakukan kerja2 amal terutamanya ketika dilanda musibah. Menariknya, matlamat utama mrk menganjurkan pakej ini adalah utk menggalakkan org ke Mekah, dlm ertikata lain, bukan sbg satu bentuk perniagaan. Atas faktor itu, mrk mengenakan kos yang amat rendah tanpa mendpt keuntungan yg besar. Menerusi kursus yg saya ikuti, menurut Pengarah Unit Amal Kuantan, Ust Rosli Abd Jabar, pakej ini adalah salah satu sumbangan amal mrk kpd masyarakat sbg galakan spy semua org dapat menunaikan umrah tanpa dibebani kos yg tinggi.

Pakej selama 17 hari ini ialah sebanyak RM 5200. Penerbangan menerusi Sri Lankan Airlines, transit selama 2 hari di Colombo, Sri Lanka. Disebabkan kami berpuasa selama 5 hari disana, kos agak tinggi berbanding hari biasa. Kos yg dikenakan sblm ini tidak akan melebihi RM5000.

Menyentuh mengenai ibadah umrah, byk perkara yg perlu diketahui. Menjadi tetamu-Nya bermakna kita menyerahkan seluruh jiwa raga kpd-Nya. Umrah yg penuh tarbiah memerlukan satu elemen penting iaitu SABAR. Menyebutnya mmg mudah, ttp menghadapinya.....(saya akan tulis mengenai kisah sabar dlm tulisan akan dtg).

Hero2 yg byk membantu kelancaran perjalanan Umrah Tarbawi ini!


Ujian di hari pertama ketika baru sampai di Colombo apabila satu keluarga kehilangan beg pakaian mrk. Berbagai cara dilakukan termasuk pembahagian kumpulan. Pencarian selama lebih sejam akhirnya berakhir apabila rupa2nya beg tersebut tlh dibawa keluar oleh seorang peserta bersama seorg peserta warga emas. Di sinilah kesabaran peserta mula diuji. Di sini pentingnya sifat bantu membantu sesama sendiri biarpun masing2 tdk mengenali antara satu sama lain...
Malangnya ada yg masih belum menghayati konsep 'sabar'. Kehilangan atau masalah bagasi adalah suatu yang lumrah apabila melibatkan kumpulan yg ramai.
Menariknya, hanya dua org ahli Unit Amal memimpin jemaah kami. Di dalam ucapan mutawif kami , Ust Sahruddin, beliau sekali lagi menekankan yg program ini adalah program amal, jd semua peserta adalah anggota amal, bermakna segala susah senang dihadapi bersama. Yang muda berperanan membantu golongan tua, begitu juga sebaliknya.

Bg golongan muslimat mungkin tidak begitu teruji, namun bg muslimin tenaga mrk diperlukan sepanjang program, krn mrk yg menguruskan beg2 pakaian golongan 'emas'. Bayangkan, dalam keletihan dan berdepan cuaca yg terik, mrk perlu bekerja. Suami saya ditugaskan menjaga 2 org jemaah veteran, kelakarnya dua jemaah ini sentiasa hilang (sesat). Lupa jln ke hotel baik di Mekah atau Madinah, tp jemaah ini lah juga penceria kumpulan kami! Mrk juga membantu membeli dan mengagih makanan, mengedar air zamzam dan berbagai tugas lain. Itulah istimewanya pakej ini, peserta bukan sekadar memperolehi ibadat malah beramal di Tanah Suci.


Dua orang jemaah penceria kami!

Di penghujung program, terasa kemesraan di antara jemaah. Itulah manisnya tarbiyah, semasa program ziarah jemaah diberi tazkirah mengenai sejarah tempat ziarah dan dikaitkan dgn kehidupan ini. Betapa sukarnya perjuangan Rasulullah menyampaikan risalah. Betapa jauh dan sukarnya perjalanan hijrah baginda dari kota Mekah ke Madinah. Kita hari ini diberi kemudahan pengangkutan yg selesa, sedangkan baginda, terpaksa melalui gurun, bukit, padang pasir dan sentiasa berwaspada dari serangan musuh yg sentiasa mencari ruang dan peluang. Bagaimana pula usaha dakwah kita? Astaghfirullah.....