Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•6:05 PM
Sejak dua menjak ni saya rajin mengikuti kursus. Kursus apa? Hehehe....saya baru menceburi perniagaan berkonsep e-learning. Baru nak mencuba....
Saya dikategorikan seorang yang anti MLM (maaflah...mungkin sbb tak pandai bercakap byk & cepat bosan menyebabkan saya tak pandai dlm bidang ini). Saya berhati2 utk menjadi ahli kpd sesuatu syarikat. Biasanya saya gunakan hanya utk diri sendiri. Contohnya Nona Roguy, produk herba yg amat saya senangi dan masih mengamalkankannya sehingga kini....
Hati saya tergerak dgn konsep e-learning ini setelah diperkenalkan seorang kenalan, pensyarah pendidikan di sebuah institusi pengajian tinggi awam. Melihat kpd modul dan prospek yang menarik, hati saya tertawan. Apatah lagi ia amat berguna utk pembelajaran anak2 saya...alternatif kpd mrk dpd asyik mengadap games saja...
Kali pertama mengikuti kursus, hati kecil saya tdk menafikan kebaikan program ini. Tambahan ia diiktiraf malah dirasmikan Menteri Pendidikan Malaysia, menambah keyakinan saya.
Sepanjang mengikuti kursus, saya dapat membuat satu kesimpulan. Income! Wang! Duit!!! Semua yg hadir meletakkan pendapatan lumayan sbg sasaran utama. kenapa saya membuat rumusan sedemikian? Dalam satu sesi 'terjah' apabila ditanya kpd peserta rata2 menyebut tujuan utama mrk menceburi perniagaan ini adalah utk menambah pendapatan (mungkin teruja dgn pendedahan pembentang yg menunjukkan angka RM yg berlipat kali ganda..). Seorang peserta berharap beliau dapat memberi ibunya RM2000 setiap bulan (bermakna brp RM kah yg diberinya sblm ini?).
Nampakkan? Wang begitu menghimpit kehidupan kita seharian. Saya terfikir, jika niat utama saya menceburi sistem ini adalah utk pembelajaran anak2 saya, namun hakikatnya saya tdk dpt lari bahawa saya juga memerlukan satu 'income' bg menampung bahagian2 yg 'lompang'..
Pembentang turut menyebut mungkin ramai tdk bersetuju apabila disebut 'wang adalah segala-galanya'. Tetapi sedarkah kita sebenarnya ia menjadi segala2nya jika keperluan kita benar2 mendesak? Contohnya, seorang anak terpaksa berkorban utk tdk melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi krn kesempitan wang. Jika berjaya sekalipun mrk akan terhimpit dgn bebanan hutang sebelum mendapat pekerjaan. Mrk akan mengambil jalan bekerja dgn menggunakan sijil kelulusan PMR atau SPM yg pastinya dgn pendapatan yg tdk seberapa, hidup mrk akan terus tdk kecukupan. Masalah bertambah rumit jika tinggal di kota metropolitan Kuala Lumpur ini. Jangan terkejut jika dikatakan pendapatan RM 3000 sebulan dikategorikan masih berada di paras miskin!
Tidak dinafikan konsep reda dlm memperolehi rezeki, namun bukankah Islam juga menganjurkan berusaha krn bimbang kemiskinan akan membawa kpd kekufuran. Tidak salah kita mencari rezeki lebih asalkan kegunaannya utk manfaat umat Islam seluruhnya.
Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•1:44 AM
Dalam entri lepas saya bercerita pasal anak sulung saya, Muhammad Ahnaf. Nampaknya kali ini pun bercerita pasal dia lagi.
Minggu ni merupakan minggu kedua dia tinggal di asrama. Dua tiga hari selepas menghantar dia, hati benar2 tak keruan. Lihat drawer pakaian dia, meja belajar dia, menyiksakan! Minggu pertama, kami suami isteri jadi begitu sensitif...sedih...perbualan berkisar dia pasti berakhir dgn titisan air mata....
Malam kelima, saya menerima panggilan telefon dari seorang ibu yang anaknya turut belajar di MATRI. Kak Zah bercerita perihal anaknya, Muaz yg menelefonnya setiap hari sambil menangis2. Nak balik katanya, tak nak bersekolah di situ.
Kak Zah bertanya Muaz knp dia beria2 nak balik, adakah dia dibuli atau tak dapat menyesuaikan diri dengan sekolah. Jawabnya semua ok cuma dia nak umi....nak sekolah dengan umi....hanya itu alasannya!
"Ahnaf macamana?" Kak Zah bertanya saya.
"Saya tak tahu keadaannya. Dia tak pernah telefon. Kami call sekolah pun tak dapat."
"Cuma telefon wardennya, ada nombor telefon pd kertas kuning yang sekolah beri masa pendaftaran dulu." Kak Zah memberitahu saya.
Masya Allah, macamana saya langsung tak perasan ada nombor telefon wardennya di situ?
Setelah menceritakan perihal Muaz, suami taksedap hati. Kami menelefon warden asrama putera. Telefon ditutup, ada program agaknya.
Keesokannya kami mencuba lagi,masih gagal menghubunginya. Selepas meninggalkan pesanan, di sebelah petang saya menerima panggilan dari cikgu tersebut.
"Siapa ni?" Suara halus di talian.
Oh...hampir seminggu saya tidak mendengar suara itu!
"Umilah....abg ok?" saya bertanya.
"Ok..."dia menjawab.
Seterusnya perbualan kami berkisar hal persekolahan. Seminggu dgn orientasi yg penuh taklimat. Perbualan tdk begitu rancak, setiap pertanyaan cuma dijawab dengan ok...ok...best...Cuma dia ketawa bila mendengar kisah adiknya yg selamba naik van di hari pertama sekolah...
Hilal Asyraf, pemilik blog langitilahi.com, melakarkan pengalamannya sbg pelajar MATRI di dalam novel VT
Pulang ke rumah saya menceritakan kpd suami. Senang hati kami dgn perkembangannya. Selang dua malam, suami pula menelefon warden tersebut.
"Nak dengar suara abang Ahnaf," suami berkata pd saya.
Jam 10.00 mlm warden mengatakan dia tak ada, supper di dewan makan. bila dah balik nanti, dia mesej ke suami saya, katanya.
Jam 10.30 mlm, suami menelefon. Dialog pertama suami,
"Assalamualaikum, abg Ahnaf. Apa khabar, ini abah." Lama suami terdiam.
Rupa-rupanya dia teresak-esak sebaik mendengar suara abahnya (umi telefon hari tu tak nangis pun...)
Lama suami memujuk. Minta dia bersabar dan tabah menghadapi situasi baru di sana. Semua org mengalami perasaan serupa. Sedih dan rindu bila pertama kali berpisah.
Rupa-rupanya jiwa halusnya begitu merindui kami ttp tdk mahu diluahkan. Sepanjang seminggu di sana dia cuma menahan perasaan. Tak mahu telefon katanya, takut dia menangis, umi dan abah akan sedih. Kami memujuknya.
Sebelum merasai pengalaman tinggal di asrama, kami selalu membiarkannya tidur di rumah sepupu saya yg ketiga2 anak lelakinya bersekolah di MATRI. Mrk akan bercerita ttg sekolah, guru2, ustaz dan disiplin di situ. Malah dua minggu sebelum ke sana saya menghadiahkannya novel karya bekas pelajar MATRI, Hilal Asyraf yg kini sdg melanjutkkan pelajaran di Jordan. Novel V.T (Volleyball Team) mengisahkan pemain bola tampar MATRI. Ia mengisahkan suasana di MATRI, guru2 dan aktiviti di sana. Ia sbg gambaran awal utk dia menyesuaikan diri.
Semoga dia semakin tabah pada hari2 mendatang. Jika sblm ni kami tak berhajat utk menjenguknya, nampaknya akhir bulan ini kami suami isteri akan ke sekolahnya. Dia pun dah bagitahu yang cuti tahun baru Cina nanti dia akan pulang dgn abg2 senior. Biarlah, kata suami. Bagi dia masa menyesuaikan diri, sekurang2 kita dekat di hatinya!
Teringat lagu dr kumpulan Spoon....Rindu......rindu serindu rindunya.....Afwan pun meraung mendengar suara abangnya di corong telefon!!!
Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•11:47 PM
Begitu cepat berlabuhnya tirai 2009. 2010 pula menampakkan wajahnya. Semoga di tahun baru ini kita semua memperoleh nikmat dan rahmatNya.

Menunggu di lobi hotel, check-in


Tahun baru juga permulaan pembukaan sekolah, bermacam2 cerita gelagat anak2 yg masuk sekolah. Jika org lain teruja, kami sekeluarga lain pula perasaannya. Tahun ini dua hero saya memasuki alam baru persekolahan. Si abg Form 1 dan si adik 5 tahun. Apa perasaan kami? Huh, sukar digambarkan apabila trpaksa melepaskan anak sulung nun jauh ke utara Semenanjung!



Paksa dia bergambar dgn uniform sekolah, di balkoni hotel


Hari Jumaat (01.01.2010) kami sekeluarga menghantar abg Ahnaf ke Beseri, Perlis. Walau mental tlh bersedia sekian lama yg beliau akan bersekolah asrama & dia pun nak, tp bila tiba harinya.....tak tau nak ckp mcamana....

Kami mendaftar Ahnaf pd hari Sabtu (02.01). Semua brjalan lancar walau mlm sebelum itu kami masih bershopping di pekan Kangar utk membeli brg keperluannya (alhamdulillah, walau walk-in booking, hotel kami betul2 terletak di pusat bandar, brhadapan The Store & mcm2 kemudahan lain).

Ahnaf bersekolah di Maahad at-Tarbiyah al-Islamiyah (MATRI). Alhamdulillah beliau terpilih krn difahamkan lebih 400 permohonan sedangkan pengambilan cuma 140 org shj. Ramai yg bertanya knp begitu jauh kami menghantarnya, kami cuma tersenyum. Letih sebenarnya nak ulas panjang lebar...
Sblm ni dia tak nak pakai jubah, sekolah ni wajib pakai jubah ketika solat Jumaat...ha...ha...ha (kena ikut juga!)

Walaupun berat, namun kami perlu terima hakikat dia anak sulung lelaki kami. Spt yg kami selalu pesan kpdnya, lelaki perlu kuat, utk menjadi pemimpin mesti bermula dr rumah. Mesti kuat, berdikari. Dan.....dia mmg kategori yg wajib tinggal di asrama. Tiada lg tidur di bilik mandi setiap pg sebelum ke sekolah, terjerit2 meminta adik2 ambilkan towelnya, tiada lg mencari2 seluar, stokin & peralatan sekolahnya dan bla....bla....bla....Ini masa terbaik utk dia mendisplinkan dirinya.

Dan semasa taklimat yg disampaikan salah seorg guru penolong kanan MATRI beliau mengingatkan pelajar dan ibubapa sbg motivasi,

"Menuntut ilmu merupakan satu jihad fi sabilillah (berjihad di jalan Allah). Selagi seseorg itu berada di jalan menuntut ilmu selagi itu dia sdg berjihad. Bukan mudah meninggalkan segala kesenangan / kemudahan di rumah, berpisah dgn keluarga. Inilah harga pengorbanan dan pahala yg Allah kurniakan kpd kamu..."


Heroes in my life...

Alhamdulillah kata2 itu mjd perangsang kpd kami suami isteri. Kami reda krn ini jln yg beliau pilih. Syukur krn stlh enam tahun beliau bersekolah agama, utk ke peringkat menengah pun beliau masih mahu bersekolah aliran agama.

Sbg ibu terkadang kita merasa anak kita masih kecil. Saya masih mahu membelinya minyak rambut Johnsons baby oil, dan kids shampoo! Sdgkan pilihannya kini ialah minyak rambut Follow Me & shampoo Sunsilk atau Clear! Dan saya menjahit nama di semua bajunya (marker nanti tulisannya hilang). Bahkan buku2 latihannya saya tulis nama2nya, risau dia lupa dan org akan terambil bungkusan bukunya. Saya juga beria2 mahu mengambil gambarnya dgn alasan nanti bila sekolah umi tak dpt tgk abg pakai uniform. Begitu juga dgn uniform2 hostelnya (setiap aktiviti asrama mempunyai uniform). Mungkin tak selesa dgn tindakan saya atau segan teman2 perhatikan dia selamba dia berkata, "Hish.....straightnya security ni.....!" Semua mrk ketawakan saya, termasuk Mr Hubby!!! geramnya......Tak habis di situ, saya ajak dia bergambar pun bkn main payah, jenuh paksa. Sblm berangkat pulang, kami memeluk & menciumnya, sempat dia lap pipinya! aduss......Ketika kami mahu ke dalam kereta kami bertembung dgn bekas mufti Perlis, Dr Asri (Dr MAZA) beliau turut mendaftar anak lelakinya di situ...(segan la plak nak snap gambarnya...)

Itu kisah si abang, lain pulak kisah si kecik ni.....superhero dlm family kami...



Semalam (04.01.2010) hari pertama dia ke sekolah. Jika org lain bimbang, kami sebaliknya. Tak risau ttg dia sesuaikan diri atau menangis di sekolah cuma risaukan perangainya yg 'terlajak berani, & selamba!'.

Dan spt dijangka mmg dia relax je di hari pertama persekolahannya. Cikgu pimpin masuk kelas dan terus duduk. Selesai urusan pendaftaran saya kembali ke pejabat.

Disebabkan saya mengambil pakej nurseri, selepas waktu pejabat kami menjemputnya di sekolah. Setibanya di sekolah, mata saya tertancap di rak kasut. Kasutnya tiada! Slps memberi salam, pengasuh nurseri keluar dan memberitahu cuma ada seorang shj pelajar perempuan ketika itu. Berderau darah saya! Saya bertanyakan hal anak saya. Nampak dia kaget. Kami telefon merata. Yg pertama pastinya pemandu van tadika, kebetulan kenalan suami saya. Di sebelah pg mmg suami ada memberitahunya yg dia cuma perlu menjemput 2 org kakaknya g bersekolah rendah, sbb mungkin dia tak cam lg anak saya si kecik tu. Dia mengangguk faham. Dia kata tak ada anak kami naik van pd sesi pg itu. Kami telefon rumah kalau2 dia ada bersama kakak2nya. Pun tak ada. Semua org yg kami telefon semua jwb tak ada. Allah.....risaunya kami. Hampir setengah jam kami menelefon sambil dibantu sepupu saya yg anaknya pun bersekolah di situ. Stlh buntu, saya meminta suami menelefon kakak saya (dia mengasuh anak saya sblm ini). Suami saya ketawa besar.


"Ya Allah....semua org kecoh cari dia hilang!"

Rupa2nya dia pulang ke rumah kakak saya menaiki van. Dlm masa sama pemandu van yg tak sedap hati meround ke rumah2 pelajar baru yg dia hantar pagi tadi. Baru dia teringat dia ada menghantar seorg bdk di satu rumah. Beliau ke sana dan bertanyakan kakak saya, yelah, mana dia perasan, dia cuma tahu rumah kami!

Cepat2 dia menelefon kami dan berkali meminta maaf. Suami kata tak mengapa. Biasalah, di hari permulaan sekolah, mesti terjadi perkara2 kecoh begini. Suami pun terangkanlah ttg perangai anak saya yg mmg tak takutkan org ni....

Si pemandu tu kata, mmg ada senarai bdk2 yg menaiki van. Yg lucunya, dia awal ada dlm van (hingga cikgu pun tak perasan). Lps tu siap ckp dia tinggal di Taman Melewar. Gayanya langsung bkn mcm bdk baru. Bila masuk satu simpang, dia pun bg direction ke rumah kakak saya, mana la dia nak perasan yg itu anak kami! Mcm dah biasa sgt naik van tu! Dan kakak saya ingatkan hari tu mmg kami nak hantar ke rumahnya walau sebelum tu kami bagitau yg dia tak duduk di rumahnya dah. Kakak saya menjangkakan dia tak nak tinggal di nurseri!

Huh, org lain pening dgn kisah anak menangis / tak mau sekolah, saya pening dgn dia tak langsung tak kisahkan org. Sifat peramah dan terlajak beraninya mmg memeningkan kami! Itulah Muhammad 'Afwan Imran b Anissofian!