Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•9:54 PM
Saya pernah posting ttg anak2 angkat saya kan? Sapa lagi kalau bkn kucin2 tuh...


Nama blog bisnes alih2 byk citer kucin jer...nak wat camne...

Dlm satu entri saya ada bercerita pasal baby angkat kami, si Baby Dear, kami tak bela cuma anak2 akan ambil utk main2 saja. Dan suami saya yg tak minat pun akhirnya jadi terlebih, dia kata dia nak jaga kucing tu , itu dia punya....

Baby Dear ni comel, ada keturunan Parsi kot sbb bulunya kembang. Ibunya kucing jalanan, jiran2 yg beri makan, tp saya tak suka si ibu ni sbb garang, suka gaduh dgn kucing2 kami...

Setelah diberitahu oleh Afiqah yg dia adalah ibu Baby Dear, saya pun layan la dia makan, sbb dia dlm pantang...kena byk susu utk diberikan kpd anaknya...

2-3 bulan, Baby Dear tu pun membesar & semakin comel. Kdg2 je dia ada di luar rumah kami. Hujung minggu anak2 saya bawa masuk ke rumah, bermain2 dgn mrk.

2 minggu lps dia sakit mata. Kesian pula saya tgk, wlpun bkn kucing kami, tp naluri tu rasa belas sgt tgk matanya yg bengkak & berair. Kebetulan Mayau pun sakit mata juga. Spt biasa si Abg Ahnaf bersyarah, takkan nak biarkan mrk sakit, mrk pun makhluk Allah juga...

Petangnya kami bawa ke vet...mrk diinject dan diberi ubat...kosnya?....Biarlah rahsia!

Seminggu kmd, keadaan mrk ok. Tp Baby masih tak berselera. Yg kami geram, bila dia nak menyusu, ibunya mcm tak nak bg je...menyondol2 dia kat badan ibunya...

Jumaat lepas, ketika mengangkat kain di jemuran, saya perasan hampir 2 hari dia tak dtg. Mungkin dia tak nak masuk kot, kata hati saya.

Hari Sabtu, (18/07), pun bayangnya tak nampak. Si Ibu je yg mengendeng luar pagar, minta saya berikan makanan agaknya.

Saya tanya anak2 saya, mrk pun tak nampak. Saya syorkan Ahnaf cari kat luar. Ketiga2 beradik mencarinya di luar. Tdk lama kemudian, Ahnaf membawanya masuk.

"Umi, dah dua hari Tok Wan (jiran) kata dia tak bangun. Terbaring je. Ahnaf meletakkan di lantai. Dia terkulai. Dadanya berombak. Sayu saya lihat keadaannya. Ahnaf meminta kami membawanya ke klinik. Hati saya kuat mengatakan yg dia sdg nazak...

Stlh berbincang dgn suami, kami bersetuju utk membawa ke klinik, ttp bkn utk rawatan, cuma ingin bertanya kondisinya, nasib bdk2 faham...saya cuma pergi dgn suami, naik motor shj sbb sudah lewat ptg...

Setibanya di klinik, Dr mengatakan, "it's very bad," benarlah telahan saya. Stlh berbincang, Dr mengesyorkan diberikan glukos. Jika warded sekalipun, peluang utk sembuh tipis sgt...

Kami membawanya pulang. Keadaannya masih lemah. Saya bersama Ahnaf & Afiqah menyuapkannya glukos, alhamdulillah dia mahu menerimanya.

Saya dpt merasakan ketika kami menyuapnya, baru keluar suaranya yg halus (umpama mengadu kesakitannya). Dan satu ketika, seolah dia mengerang dan ...dua minit slps itu dia sudah tdk bernyawa...

Anak2 menerima kehilangannya wlpun air mata msg2 menitis.

Saya teringatkan ttg charge yg sempat saya tanya tempohari:-

Registration - RM50
Drip - RM 50
Medicine - RM 50 - 70
Warded RM50 perday

Rasanya saya mula rasa serik utk menjaga kucing2 lg. Wlpun baru mula jaga, tp mmg rasa kasih sgt pd mrk. Ia satu perasaan halus yg sukar digambarkan. Saya katakan pd suami & anak2 cukup lah 2 ekor yg ada tu sbb pedihnya perasaan bila kehilangan mrk.

Rasa bersalah antara naluri kemanusiaan & tanggungjwab...tdk hairanlah melihat kucing2 berkeliaran krn tiada siapa yg sanggup utk membela mrk. Saya terbaca papan tanda di klinik haiwan tersebut mengenai pengkasian kucing yg disertakan keterangan dr Jabatan Agama mengenai hukum kasi, bertujuan utk mengelakkan lambakan haiwan2 yg tdk diingini...

Utk menenangkan perasaan anak2 saya mengatakan, "Doakanlah spy kita ada duit byk spy kita tak teragak2 utk merawat kucing2 ini dr awal..." (yelah, pasti semua org tak terfikir utk melakukan rawatan rutin utk haiwan peliharaan dlm budget bulanan mrk kan? Seorg jiran saya memperuntukkan hampir RM600 sebln utk rawatan kucingnya!)
Dan sehari dua ni msg2 sayu bila pandang tmpt landing Baby Dear....fuh....










This entry was posted on 9:54 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

3 comments:

On July 19, 2009 at 11:29 PM , Hamba Allah said...

Hmm..bab sadis pasai kucin ni hanya org2 tertentu jer faham....tak pe, kalau dah sampai masa nak wat comno, tapi sekurang2nya kita dah buat yg terbaik kan!!! hehehe

 
On July 19, 2009 at 11:45 PM , Jamilah Aini Mohd Rafiei said...

betul...betul...betulll...(upin kata)

 
On July 20, 2009 at 6:00 PM , ain said...

teringat pesanan dr lite fm. hargai lah ur pets sebagaimana kita menghargai anak2 kita.

sbb tu sy tak suka nak bela pets sbb sy gtee tak akan terjaga punya!