Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•12:40 AM
Setibanya di Sri Lanka, segalanya berjalan lancar. Kami dibawa melawat bandar Colombo. Colombo bukan sebuah negara yang maju krn berdepan dengan konflik perebutan kuasa antara kerajaan dan Tamil Neelam sjak bertahun lamanya. Adalah satu pemandangan biasa terdapat askar2 bertugas menjaga keselamatan di merata2 tempat...mrk ini sentiasa ada di bawah pokok...kdg2 tak perasan sebab pakaian mrk sama dgn pokok!

Majoriti penduduknya beragama Buddha. Islam merupakan minoriti. Trdapat satu penempatan melayu yang dinamakan Jalan Melayu. Kami tdk sempat singgah ke tempat tersebut krn kesuntukan masa.


Berposing di hadapan Hotel Blue Oceanic, Negombo, Colombo


Salah satu masjid yg terdpt di Colombo

Tiba hari berlepas ke Madinah. Penerbangan kami berlepas jam 1 tgh dan tiba di lapangan terbang Jeddah sekitar jam 7 malam. Kami menunaikan jamak taqdim. Dan, ditakdirkan saya keuzuran ketika itu. Hanya Dia yang tahu perasaan saya ketika itu. Teringat perbualan saya bersama seorang peserta, Nor pd hari sebelumnya, beliau sedih krn keuzuran walaupun telah mengambil ubat. Saya mmg maklum tarikh2 itu krn saya tdk mengambil sebarang ubat krn saya dikategorikan sbg org2 yg tdk layak mengambil ubat...hehehhe...

Ketika dlm perjalanan ke Madinah, perasaan begitu sebak. Kami cuma tiga hari di Madinah, bermakna saya tidak dpt langsung menjejakkan kaki di Masjid Nabawi. Masjidil Nabawi yang terdapat makam Rasulullah, Raudhah... salah satu tempat mustajabnya doa...ah...sayunya jiwa ketika itu!

Saya reda. Ini fitrah kejadian-Nya. Kami tiba jam 2 pagi. Seterusnya jemaah bersedia untuk menunaikan solat Subuh di Masjid Nabawi. Saya bersama ketua muslimat, Usth Nuridah, mengiringi jemaah muslimat ke masjid. Hotel kami tdk jauh dr masjid. Sayup2 kedengaran azan Subuh. Tenang...damai....sayunya krn tdk dpt menyertai mrk....

Terasa bagaikan bermimpi tatkala terpandang Masjid Nabawi terpampang di depan mata. Tersergam indah....saya melahirkan kesyukuran...."Ya Allah...aku bersyukur krn Engkau tlh melimpahi rahmat dan rezeki kpdku sehingga aku mampu menjejakkan kaki di Kota Suci ini....Alhamdulillah....terima kasih ....Ya Allah...."


Masjidil Nabawi yg trsergam indah...


Satu hari saya ditanya mengenai hukum wanita haid memasuki masjid. Seorang jamaah wanita ini beria mahu memasuki Raudhah. Menurutnya kebiasaannya tempohnya cuma enam hari tetapi pd ketika itu dia sudah melewati lapan hari. Saya menyatakan saya berpegang kpd larangan wanita memasuki masjid walaupun setengah pendapat menyebut cuma hanya di kawasan solat dan dikhuatiri menitis. Memandangkan ilmu saya tdk seluas mana, saya tak berani nak komen byk. Saya berpegang kpd ia fitrah kejadian-Nya. Sbg hamba kita kena reda dgn ketetapan-Nya dan saya percaya terkandung hikmah di sebaliknya. Difahamkan beliau memasuki Raudhah pada keesokannya...

Melihat kegusaran saya, suami menenangkan saya. "Jangan risau, abg dah pun doakan utk umi, anak2 dan keluarga..." Dan sbg gantinya, saya menyerahkan kamera kpdnya dan memintanya mengambil gambar di dalam masjid.


Raudhah...dr pandangan luar (gmbar bergoyang krn ditegur seorg lelaki Indonesia!)


Raudhah...di dalam masjid

Madinah Munawarah sebuah bandar yang besar, bersih dan teratur. Pertama kali menjejakkan kaki, tekak terasa amat kering walau di subuh hari. Cuaca ketika itu mencecah 50 darjah C. Alhamdulillah, sekeliling masjid disediakan air zamzam sejuk, ia mengurangkan dahaga kami. Aktiviti di Madinah ialah solat 5 waktu di masjid, beriktikaf dan ziarah. Namun, masa kami agak panjang krn bercuti, jd kami mengambil kesempatan berjalan di kawasan berdekatan sambil membeli cenderahati utk keluarga dan teman2.

Tiga hari di Madinah terlalu singkat bagi kami. Kotanya sentiasa hidup walau di tengah malam. Urusan jual beli masih berjalan walau telah melewati jam 1 atau 2 pagi. hati saya terdetik juga, "Tak tidur ke Pak2 Arab ni?" Yelah..mrk mula buka kedai selepas Subuh iaitu kira2 jam 4 pagi, bermakna sepanjang hari mrk bekerja selama lebih 20 jam!


Sebelum berangkat ke Mekah, kami melakukan ziarah Wida', iaitu ziarah meninggalkan kota Madinah. Tatkala berada di luar Raudhah, hati trlalu sayu krn akan meninggalkan kota yang pertama mengalu2kan kedatangan baginda Rasulullah s.a.w. Tatkala menyampaikan rasa hati, terasa bagaikan baginda berada dekat di sini...saya berpegang kpd kata2 seorg jamaah wanita yg bersama kami, "Jamilah 'cuti' krn akan dijemput untuk datang lagi ke sini slps ini...hati saya mengiakan...Insya Allah....






This entry was posted on 12:40 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

On September 9, 2009 at 1:22 PM , ain said...

Ada hikmah disebalik 'cuti' jamilah. betul kata jemaah wanita tu...mungkin rezeki awak utk datang lagi nanti!!!

 
On September 9, 2009 at 6:22 PM , Jamilah Aini Mohd Rafiei said...

InsyaAllah....terima kasih...