Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•8:29 AM
Jabal Rahmah antara destinasi ziarah kami. Ia antara tempat mustajabnya doa. Difahamkan juga ia adalah tempat pertemuan antara Nabi Adam a.s dan Hawa setelah diturunkan ke bumi selepas diusir dari Syurga. Tiada pendapat tepat ttg tempat mrk diturunkan, sebilangan menyatakan Nabi Adam diturunkan di India, ada pula pendapat menyatakan di Sri Lanka manakala Siti Hawa diturunkan di Jeddah (Arab: nenek perempuan). Setelah terpisah beratus tahun akhirnya mereka bertemu di Jabal Rahmah (Wallahu Aklam).

Jabal Rahmah begitu terkenal di kalangan jemaah umrah mahupun haji. Bg orang bujang pastinya berdoa bertemu jodoh dan bg para suami pula, mungkin dlm hati masing2 berdoa utk buka cawangan baru...hmm...alahai...itulah antara gurauan para jemaah muslimin ketika tiba di Jabal Rahmah!
Jabal Rahmah
Jabal Rahmah bermaksud bukit kasih sayang. Menurut kisah selama beratus tahun terpisah, Siti Hawa begitu merindui Nabi Adam, begitu juga sebaliknya. Menyentuh mengenai kasih sayang, ia adalah fitrah semulajadi manusia. tidak dinafikan, program umrah dan ziarah juga mengeratkan kasih sayang antara suami isteri, ibubapa dengan anak dan sesama teman.
Ketika penerbangan ke Colombo, saya duduk bersebelahan dgn seorng mak cik yg berusia dalam lingkungan 60-an. Di sepanjang perjalanan, suaminya sering dtg kepadanya. Rupa2nya beliau sakit perut, gastrik. Bukan mrk saja, ramai lg pasangan veteran yg risaukan isteri / suami masing2. Seorng pak cik pernah bertanyakan hal penginapan di Mekah & Madinah. Disebabkan pakej kami berasingan lelaki / wanita maka permintaan pak cik tersebut yg mahu tinggal bersama isterinya tidak dapat dipenuhi.
Bg saya pula, blh dikatakan semasa di Madinah jarang sgt bertemu suami melainkan waktu ziarah. Disebabkan cuma tiga hari di sana tak lah terasa sgt. Di Mekah pun serupa, tambahan dia mula sibuk dgn umrah dan tugas2 khas (hehehe), lg la jarang berjumpa.
Ini bukan Jabal Rahmah, tapi Jabal Thur, tmpt persembunyian baginda ketika peristiwa hijrah
Bila berasingan rupa2nya ia mengeratkan hubungan. Terasa spt bercinta semula, maklumlah sblm kahwin hubungan kami cuma menerusi telefon. ttp situasi di sana lebih membahagiakan krn kami bebas bermesej 'ayat2 cinta', dating larut malam dan mkn bersama2 tanpa ada batasan. Kami berpeluang utk honeymoon utk kali kedua stlh 12 thn usia perkahwinan!...Pastinya ia satu kenangan yg manis krn kami bercinta semula di bumi anbiya'!
Hikmahnya, kami berpeluang berkoreksi ant satu sama lain. Tdk dinafikan selama hampir 13 tahun melayari bahtera rumahtangga bkn sedikit dugaan yg melanda. Perselisihan faham akibat berlainan idea, latar belakang keluarga dan budaya kdg kala mencetuskan ketidak senangan di hati masing2. Masing2 punya ego tersendiri. Sekali sekala duduk berasingan baru kita menghargai pasangan kita. Berada di bumi berkah mjdkan kita lebih menghargai ikatan yg terbina. Tambahan bila org kata berhati2 dgn kata2 & perbuatan sepanjang di sana, so....kira solehah lah saya di sana! hahahah
Tambahan seminggu sblm balik saya agak stress krn sering diganggu bangla yg bertugas di hotel kami. Selalu dia senyum2 & minta nombor telefon, saya pedulikan sahaja Hinggakan dua tiga malam dia mengambil kesempatan membuka pintu bilik tanpa mengetuk terlebih dahulu dgn alasan mahu mengemop lantai. Di sebabkan saya tinggal bersama seorg warga emas, pintu tdk brkunci krn anak lelakinya selalu masuk berjumpa ibunya.
Pd awalnya saya masih bersabar, hinggalah satu hari seorang jemaah Malaysia (saya bertemu di masjid) berceritakan kes seorang isteri yg keuzuran dirogol di hotel ketika semua org ke masjid. Berderau darah saya mendengarnya. Semenjak itu saya tdk berani berjalan seorng diri lg dan menceritakan kpd suami. Suami menyuruh saya mengunci pintu bilik dan dia akan memberitahu mutawif kami. Saya melarangnya krn tdk mahu memanjangkan hal tersebut.
Semenjak itu dia sering mesej bertanyakan hal keadaan saya. Dlm hati saya berkata, "Risau & sayang gak dia kat aku!"...he...he..he....Itulah berkatnya bercinta di bumi Anbia'!
This entry was posted on 8:29 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: