Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•12:29 AM
Alhamdulillah, kami selamat tiba di tanahair pada 26 Ogos lalu. Dek kesibukan yg melanda, saya tdk berpeluang langsung menjengah ke blog ini. Akan saya cuba mengupdate menurut kemampuan saya mencelah di antara waktu2 yang ada...

Buat sementara waktu ini saya akan menulis perihal umrah yg lalu. Meskipun ia akan memakan masa yg lama, namun saya mmg berniat utk mencatatkan serba sedikit pengalaman manis tersebut sebagai catatan peribadi saya menggantikan diari yg tlh lama ditinggalkan...

Buat catatan awal ini saya akan menceritakan perihal pakej yg saya sertai ini. Sebenarnya hajat utk ke tanah suci bermula selepas menghantar ibu dan abang saya ketika mrk menunaikan haji pd thn 2006 lalu. Kesayuan mengiringi mrk di KLIA menguatkan semangat saya. Saya nyatakan pd suami. Beliau mencadangkan spy kami menunaikan umrah dahulu. Saya tdk setuju pd awalnya, maklumlah kami ni bkn kategori "berduit" yg mampu utk ke sana acapkali. Namun saya berpegang kpd kata2 suami saya, "Kita pergi umrah dulu, lps tu di sana kita minta dimurahkan rezeki utk datang lg utk menunaikan haji pula." Dan, peluang menjejakkan kaki ke sana baru2 ini, tdk pernah saya melupakan doa tersebut....

Knp saya ingin bercerita mengenai pakej ini? Krn ia tdk seperti pakej2 lain. Dinamakan Umrah Tarbawi krn terkandung tarbiyah didalamnya. Menyebut mengenai tarbiyah (latihan), mental dan fizikal kita perlu brsedia dgn rintangan dan halangan yg bakal ditempuhi.

Ia adalah anjuran Unit Amal Pahang (sebuah bdn kebajikan) dgn kerjasama Dewan Muslimat PAS Pusat. Unit Amal merupakan sebuah badan kebajikan yg melakukan kerja2 amal terutamanya ketika dilanda musibah. Menariknya, matlamat utama mrk menganjurkan pakej ini adalah utk menggalakkan org ke Mekah, dlm ertikata lain, bukan sbg satu bentuk perniagaan. Atas faktor itu, mrk mengenakan kos yang amat rendah tanpa mendpt keuntungan yg besar. Menerusi kursus yg saya ikuti, menurut Pengarah Unit Amal Kuantan, Ust Rosli Abd Jabar, pakej ini adalah salah satu sumbangan amal mrk kpd masyarakat sbg galakan spy semua org dapat menunaikan umrah tanpa dibebani kos yg tinggi.

Pakej selama 17 hari ini ialah sebanyak RM 5200. Penerbangan menerusi Sri Lankan Airlines, transit selama 2 hari di Colombo, Sri Lanka. Disebabkan kami berpuasa selama 5 hari disana, kos agak tinggi berbanding hari biasa. Kos yg dikenakan sblm ini tidak akan melebihi RM5000.

Menyentuh mengenai ibadah umrah, byk perkara yg perlu diketahui. Menjadi tetamu-Nya bermakna kita menyerahkan seluruh jiwa raga kpd-Nya. Umrah yg penuh tarbiah memerlukan satu elemen penting iaitu SABAR. Menyebutnya mmg mudah, ttp menghadapinya.....(saya akan tulis mengenai kisah sabar dlm tulisan akan dtg).

Hero2 yg byk membantu kelancaran perjalanan Umrah Tarbawi ini!


Ujian di hari pertama ketika baru sampai di Colombo apabila satu keluarga kehilangan beg pakaian mrk. Berbagai cara dilakukan termasuk pembahagian kumpulan. Pencarian selama lebih sejam akhirnya berakhir apabila rupa2nya beg tersebut tlh dibawa keluar oleh seorang peserta bersama seorg peserta warga emas. Di sinilah kesabaran peserta mula diuji. Di sini pentingnya sifat bantu membantu sesama sendiri biarpun masing2 tdk mengenali antara satu sama lain...
Malangnya ada yg masih belum menghayati konsep 'sabar'. Kehilangan atau masalah bagasi adalah suatu yang lumrah apabila melibatkan kumpulan yg ramai.
Menariknya, hanya dua org ahli Unit Amal memimpin jemaah kami. Di dalam ucapan mutawif kami , Ust Sahruddin, beliau sekali lagi menekankan yg program ini adalah program amal, jd semua peserta adalah anggota amal, bermakna segala susah senang dihadapi bersama. Yang muda berperanan membantu golongan tua, begitu juga sebaliknya.

Bg golongan muslimat mungkin tidak begitu teruji, namun bg muslimin tenaga mrk diperlukan sepanjang program, krn mrk yg menguruskan beg2 pakaian golongan 'emas'. Bayangkan, dalam keletihan dan berdepan cuaca yg terik, mrk perlu bekerja. Suami saya ditugaskan menjaga 2 org jemaah veteran, kelakarnya dua jemaah ini sentiasa hilang (sesat). Lupa jln ke hotel baik di Mekah atau Madinah, tp jemaah ini lah juga penceria kumpulan kami! Mrk juga membantu membeli dan mengagih makanan, mengedar air zamzam dan berbagai tugas lain. Itulah istimewanya pakej ini, peserta bukan sekadar memperolehi ibadat malah beramal di Tanah Suci.


Dua orang jemaah penceria kami!

Di penghujung program, terasa kemesraan di antara jemaah. Itulah manisnya tarbiyah, semasa program ziarah jemaah diberi tazkirah mengenai sejarah tempat ziarah dan dikaitkan dgn kehidupan ini. Betapa sukarnya perjuangan Rasulullah menyampaikan risalah. Betapa jauh dan sukarnya perjalanan hijrah baginda dari kota Mekah ke Madinah. Kita hari ini diberi kemudahan pengangkutan yg selesa, sedangkan baginda, terpaksa melalui gurun, bukit, padang pasir dan sentiasa berwaspada dari serangan musuh yg sentiasa mencari ruang dan peluang. Bagaimana pula usaha dakwah kita? Astaghfirullah.....
This entry was posted on 12:29 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

4 comments:

On September 3, 2009 at 9:33 PM , ain said...

Alhamdulillah...milah dh selamat kembali. semoga sihat2. salam ramadhan juga utk milah dn keluarga.
x sabar nk bc kisah selanjutnya kerana mungkin pengalaman milah menunaikan umrah berbeza dr org lain.

 
On September 3, 2009 at 9:53 PM , Jamilah Aini Mohd Rafiei said...

Kak Ain...Salam Ramadan juga dr saya...kisah2 yg akan dtg bkn menjurus pd pengalaman tp lbh kpd pengamatan saya...hehehe....tp mngkin lambat2 sbb saya bz sgt sejak balik ni....

 
On September 6, 2009 at 8:20 PM , Hamba Allah said...

Salam Jamilah...selamat kembali. Hmm...bestnyer baru balik dari tanah suci dan berpeluang puasa kat sana. Tiap kali dengar org ke sana, hati macam disiat-siat rindu nak pi lagi...

 
On September 7, 2009 at 6:53 PM , Jamilah Aini Mohd Rafiei said...

Kak Mawar, mmg rindduuu sgt nak pergi lagi.....doakan saya.......