Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•6:28 PM
Minggu ni kita bercuti tiga hari termasuk Hari Pekerja yang jatuh pd hari Jumaat. Jumaat tu saya hanya duduk di rumah membuat rutin biasa membasuh, mengemas, mengemop dsbnya. Kebetulan 3 orang tu tidur di rumah kakak saya, jd tak lah sibuk sgt saya.

Keesokannya, 2/5 kami bertolak ke Sg Rambai, Melaka menghadiri perkahwinan kawan opis lama dulu, Kak Suria Janib (pen. pengarang Dewan Masyarakat). Kami sampai tepat pukul 12.30 tgh. Dia tgh bersiap masa tu. Saya tak nak menganggu dia, walaupun riuh mulutnya nak berceloteh dgn saya sedangkan mukanya sedang disolek!

Kami sekeluarga menjamah nasi kenduri...hmm..berselera saya mkn lauk moden & Jawa ini. Sdg makan saya disapa seseorang, Normi rupanya! Juga geng ofis lama dulu. Dia dtg dgn husbandnya (Din, yg cool sokmo) dan 3 orng anaknya termasuk baby yg baru berusia 3 bulan.

Dr kiri, Kak Ana, Normi & baby, den dan anak Normi, Irfan....muka msg2 toya...panas!

Kami berbual2. Maklumlah hampir 4 tahun tak berjumpa. Tidak lama kemudian seorang lg sahabat tiba, Kak Ruhana (bekas editor Muslimah) & Cahaya Rohani (jgn hairan tau, mmg nama betul dia!). Apalagi, kecoh la suasana, mcm reunion pula majlis tu. Masing2 bertukar cerita, anak masing2 pun dah besar2.


Selamat Pengantin Baru Kak Suria & Heddry


Apa yg dibualkan Abg Din tu (suami Kak Ana, orgnya pendiam tp sekali keluar blh tahan gak lawaknya!)

Mengikut perancangan awal ramai lagi yg nak menghadiri majlis Kak Su ni, tp last minute byk pula halangannya. Kak Zue & Sharbi masing2 kereta sakit.

Saya memang merancang awal utk menghadiri majlis ini. Maklumlah, saya merupakan org pertama Kak Su beritahu ttg berita pertunangannya. Sepanjang saya membuat research di DBP saya sering bertemu & berbual dgn Kak Su. Saya dah booking date ni dgn pakwe saya. So dia dah tahu awal bln Mei kami akan ke Melaka. Kebetulan adiknya yg bertugas di Maldives baru pulang dan keluarganya akan membuat BBQ pd sebelah mlm nanti..so nampaknya dr Melaka kami akan terus pulang ke Perak!

Balik dr kenduri kami singgah ke pekan Tangkak. Pekena Mee Bandung Muar, Otak2 Muar & Asam Pedas. Ini mmg stail kami kalau berjalan, mesti pekena makanan tradisi mengikut negeri yg dilawati.

Dalam perjalanan pulang saya menerima SMS dr Kak Su mengucapkan terima kasih krn kehadiran kami bg memeriahkan majlisnya. Begitu juga Kak Ana yg teruja dgn pertemuan ini. Saya juga bersyukur krn bertemu sahabat lama. Walaupun byk kali merancang utk membuat reunion, namun asyik tertangguh shj krn masing2 mempunyai jadual sendiri.

Ribuan terima kasih kpd 'my lover' krn sudi meluangkan masa menghadiri majlis ini. Saya menghargai apabila dia begitu menghargai sahabat2 yg berada di sekeliling saya (ini rahmatnya apabila kwn kita, kwn dia juga!). Pd saya jemputan perkahwinan adalah tanda kita menghargai sahabat kita, maklumlah menghadiri majlis yg bermakna bg dirinya, sekali dlm hidupnya. Rasa amat bersalah jika tdk memenuhi jemputan tanpa ada sebarang keuzuran. Pastinya kehadiran sahabat2 lama akan menambah kegembiraan dlm dirinya. Adakalanya kita mudah menulis & bercakap mengenai persahaban ttp bagaimana kita melaksanakannya?

Hati tersentuh dgn SMS dr Kak Ana, "K. Ana sgt sayang dgn grup kita semua, kita kawan dunia akhirat."

Kami sampai di Perak jam 8.30 mlm. Kali ni cukup korum 6 beradik suami saya. Mrk membakar ayam , udang, sosej, ikan dan mcm2 lg lah...(malu lak nak terkedek2 snap gambar!).

Seawal 7.00 pg kami pulang ke KL. Ahnaf ada tusyen jam 9.00 pg. Anak dara berdua tu bising sbb blk awal & tergendala rancangan mrk utk mandi sungai di depan rmh opah mrk. Suami saya dgn ringan mulutnya mengofer utk mandi sungai di KL ptg nanti. Apalagi, menuntut la anak2 dara tu....Waduh! pukul 5 ptg kami ke Alang Sendayu, Gombak pula. Siap bawak belon berisi air lg budak2 tu... Syuhada anak buah saya pun ikut serta (dari Melaka ke Perak kami bawak dia).


Acara baling belon anak & abah


Badan?....Huh...letihnya tak terkata. Ingatkan blh rehat hari minggu ni, rupanya full!! Apapun saya berasa puas krn dpt melegakan beberapa hati....Hati kawan, suami, mertua & anak2.....Alhamdulillah.....4 in one....




This entry was posted on 6:28 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

6 comments:

On May 4, 2009 at 1:13 AM , ain said...

samalah ngan akak. Ingatkan cuti panjang2 ni nak gi tpt yg merelaxkan otak. makin celaru ada lah. adoiii..penatt!!!

 
On May 4, 2009 at 2:23 AM , Jamilah Aini Mohd Rafiei said...

Tu la Kak Ain...tp rasanya next week relax lak kot...

 
On May 4, 2009 at 9:57 AM , Nik Fauziah Nik Hussin said...

milah..
sedihnya tgk gambar nih.. ada kak ana, normi.. akak tkdpt nak gi...huhuhu..

 
On May 4, 2009 at 6:24 PM , Mujahidah said...

bertemu tidak jemu berpisah tidak gelisah, begitu adat bila bersahabt kerana Allah..moga frenship kalian akn mnjadi syafaat di hari akhirat..

 
On May 4, 2009 at 10:49 PM , ZARA ALUWI said...

Wah! Best dapat mandi sungai bersih tu kan. Tempat akak (akak?) eh! mak cik...(kah3x) perasan muda. Untung ler ada Sungai Gabai di Hulu Langat.

 
On May 5, 2009 at 2:13 AM , Anonymous said...

Hehehe...Kak Zara, Hulu Langat mmg byk sungai. Saya pernah ke Nur Lembah Pangsun dan satu lagi tempat yg saya dah lupa namanya...

Mmg saya kena panggil akak sbb kakak sulung saya berusia lingkungan akak atau maybe tua lg...50+...xpe...U Still Young