Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•2:23 AM
Tepat sebulan saya berjinak bergelar blogger. Itupun selepas Kak Nik asyik bertanya,
"Eh, ko ni bila nak buat blog hah? Nanti boleh ko buat slide show jubah2 ko tu..." Provok Kak Nik menerusi ym.
Maklumlah dia masa tu baru juga bergelar blogger Kembara Seorang Penulis.
"Ye la...nanti la stok jubah byk dulu, sok dah ada blog, tengok2 bajunya ciput!" jwb saya (jgn terkejut, bahasa kami kalau ber"ym" tu mmg kaw2 punye....maklumlah terlajak mesra!)
Bila dah start memblogging tu memanglah seronok...tapi mula2 jenuh jgk nak menghiasnya. Tambahan pula ilmu2 memblogging ni agak kureng...jadinya awal tu tunggang langgang jugak lah.
Biasanya memang waktu pagi saya peruntukkan hampir sejam utk melayari internet terutama membaca mengenai perkembangan isu semasa. Bila Kak Nik start memblog, dia pun promote la kat saya utk membaca blognya setiap kali ada posting baru. So...saya pun layanlah...
Bila dah start & mula promote kat kawan2, saya pun hairan, apasal la yg komen kat blog saya ni asyik2 Kak Nik...esoknya Kak Nik...lusanya Kak Nik lg...
Satu hari saya pun tanya la satu soalan kat Kak Nik,
"Apasal takde org masuk blog saya ha? Awak byknya kawan..."
"Lor...mmg la camtu baru2, ko kena rajin jenguk "rumah" org pastu invite diorang. Akak pun bknnya kenal dgn diorg semua tu, tp mesra sampai ada yg ajak akak blind date!"
"La...ye ke...saya ingat semua tu kawan Kak Nik, bkn main mesra berceloteh..ingatkan dah kenal lama."
Isk...isk...teruk betul saya. Punya la blur bab ni sampai ingatkan orang akan menjenguk kita sedangkan kita tak pernah menjenguk orang! (Tapi of course jugak sbb Kak Nik ni hantu novel, itu sebab "gang2 mesyuarat tingkapnya" majoriti terdiri dr novelis!. Kalu saya invite diorang, nanti segan pula saya sbb saya bknnya baca novel mrk pun...(mmg minat, tp asyik tak sempat nak ikuti novel2 mrk...byk sgt....Kak Nik lain la...sampai blh buat library novel kat rumahnya!).
Wartawan Muslimah, adik saya tu, Hidayah pun berkata yg sama kpd saya,
"Ala akak...mula2 mmg mcm tu, akak kena rajin masuk blog org, nanti baru org masuk blog akak."
Dan saya pun mulalah merajinkan diri. Org pertama yg saya jenguk & invite (sahabat maya la...bkn kwn yg dah mmg kenal) ialah Mawar. Mula2 saya membahasakan diri saya 'akak', kini dia pula membahasakan dirinya 'akak'! Alhamdulillah, saya pun dah mula merasakan kemesraan di antara kami, walau tdk pernah bersua, maklumlah tak pernah saya berkawan secara 'maya2' nih...
Hinggalah pagi semalam, buka blog, saya terlihat komen dr Sdr Abidabdi. Rasa2nya adik ni pernah berchatting dgn Ahnaf...Dgn mesranya saya mengucapkan terima kasih kpdnya kerana sudi menjenguk NAC dan menghulurkan salam perkenalan.
Balik kerja ptg tu dgn cerianya saya memberitahu Ahnaf,
"Bang, Abg Albo, ex MATRI (Maahad Tarbiyah Islamiah, Perlis) yg belajar kat Sudan yg selalu ym ngan abang tu masuk blog ummi! Dia tinggalkan komen....nanti abg bukalah blog dia, ramai abg2 SRIK (sekolah Ahnaf skrg) kat situ, abg blh buka blog diorang pulak..." dgn panjang lebar saya bercerita kpd Ahnaf.
"Tau...mlm tu abg ym dgn dia. Abg bagitau ummi ada blog, lps tu abg copy paste address blog ummi tu. Abg lupa nak bagitau ummi..."
Waduh! rupa2nya bkn Kak Nik & dayah je yg bg tips rupa2nya si anak bujang ni pun tlg promote jugak. Saya jugak yg ketinggalan rupanya!
Skrg baru start menjengah2 rumah org. Malu pulak rasanya nanti yg baca mesti ketawa kan! Tertinggal keretapi betul ummi Ahnaf ni! Apapun setiap perkara mesti bermula dr tidak tahu kan? Itulah proses belajar namanya. Apapun, saya mula rasa seronok dgn sahabat2 maya yg baru wujud dlm diri saya. Jika dulu terkenal dgn 'pen pal' atau 'Mekar Sejambak' (kalau tak silap saya) kini ia wujud di alam maya pula.
Apapun saya tabik kpd rakan2 maya ini krn dr segi tulisan dan nasihat menasihati tergambar keikhlasan di hati masing2. Mungkin saya masih kekok dgn persahabatan maya ini (maklumlah saya ni pemalu sikit!), tp saya akan cuba utk menghilangkan perasaan itu...
Kpd Kita Org KL, Mawar Merah Andalusia, Abidabdi, Kak Sarnia, Kak Yati, Casper a.k.a wife en.atan dan bbrp rakan lain saya mengucapkan selamat menjadi rakan saya...
This entry was posted on 2:23 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

6 comments:

On April 3, 2009 at 5:26 AM , zara said...

Assalamualaikum Jamilah Aini Mohd Rafiei,

Salam perkenalan. Jangan risau, lepas ni selain Nik, saya akan setia mengunjungi blog kamu. Insya-Allah kalau server tak meragam.

 
On April 3, 2009 at 7:39 AM , NIk Fauziah Nik Hussin said...

lah.. takpe, akak tetap setia jadi pengunjung blog hang..
Kak zara pn dah bg green light tuh!

 
On April 3, 2009 at 11:14 AM , Jamilah Aini Mohd Rafiei said...

hahaha....

Ya...lps ni ramai ler kenkawan saya!

 
On April 3, 2009 at 12:15 PM , Shams Ali said...

kak milah, akak lupe untuk mentioned nama sham :(( sedih niii..asik2 kak nik..kak nik.. jeles nihh...

 
On April 3, 2009 at 8:25 PM , Jamilah Aini Mohd Rafiei said...

ala Sham...maksud akak masa mula2 memblog dulu lar...hahaha...

skrg Sham dah masuk in the gang!

 
On April 4, 2009 at 12:07 AM , Hamba Allah said...

Jamilah, masa mula2 jamilah bahasakan diri sbg akak tu, terasa muda ler akak yg kat sini...ingat nak biar saja, tapi bila dok bhskan diri akak lagi...rasa tak sampai hati nak senyap jer, tu yang bagi tau tu...anyway kat hati sentiasa muda U..he..he..he