Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•11:51 PM
Ptg smlm saya menerima panggilan dr putera sulung, Muhd Ahnaf.

"Ummi, abg dpt kucing baru. Comel...putih, oren sikit2..."

"Biar betul bang, kot org punya..." Kata saya.

"Dak...kuku dia kotor, patah pulak tu..." Katanya bersungguh2.

Balik kerja, terus saya ke ruang ampaian di bhg blkg dapur rmh. Hmm..mmg comel, tp agak garang sikit, mungkin tak biasa lg dgn tempat barunya.


"Eh, ni mmg org punya ni, bersih & bdn berisi." ujar saya.

"Mana ada, klau org punya takkan dia sampai hati rosakkan kuku kucing dia. Mgkin anak2 dia yg dera kucing ni. Dpd kena dera baik kita bela dgn baik.." Ahnaf masih dgn pendapatnya.

"Org tak tegur ke abg blk sekolah bawak kucing?" tanya saya.

"Ada...ada pak cik tu tanya, "adik ni pergi sekolah bawak kucing ke?".

Akhirnya saya mengalah. Nampaknya brtambahlah ahli 'keluarga' kami. Nasiblah bhg dapur saya ada ruang berteduh (ampaian) bersbelahan longkang, jd 'sisa buangan' mrk akan terus di alirkan ke longkang. Tp kebiasaannya slps seminggu mrk sudah pandai keluar dan 'membuang' di luar.

Nak dilarang, tak boleh la pulak...nanti mrk kata tak sayang makhluk ciptaan Allah...Dan...yg pasti itulah diri saya 20 tahun yg lalu...mana tdk tumpahnya kuah kalau bkn ke nasi!

(Sesapa blh suggestkan nama dak???)




This entry was posted on 11:51 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

6 comments:

On March 25, 2009 at 12:40 AM , Nik Fauziah Nik Hussin said...

lah, ko letak nama ren.. (rain) sbb ada warna oren. heheh. wah2 lepas ni ko buat ternakan kucing lak.. sapa suka boleh beli dari ko! Ok tak idea akak?? wakaka!

 
On March 25, 2009 at 3:29 AM , Anonymous said...

hahaha....ok gak ren....nti aku tanya ahnaf....pas ni bisnes kucin ke plak...ishk...ishk...

 
On March 25, 2009 at 3:49 AM , Mawar Merah said...

comelnya dia....akak rasa nak bg suggestion nama, kalau panggil dia BUYEN ok tak, senang nak sebut, lagipun warnanya sedikit kelabu campur oren.

 
On March 25, 2009 at 5:49 PM , Anonymous said...

ha ah la kak Mawar..ok gak nama tu...hish konpius la plak nk buh nama ek...ke Ren Buyen..combine 2 nama!...apapun, bila tgk muka dua2 ni sblm gi keje mmg betul2 mndamaikan...akak lg la kan...berbelas ekor kat umah! mesti meriah

 
On March 25, 2009 at 8:25 PM , sya said...

salam kak letak je nama oyen..sya pun ada kucing gak namanya omel..hihi..salam ziarah..

 
On March 26, 2009 at 12:23 AM , Jamilah Aini Mohd Rafiei said...

lor...patutla add blog syaomel...nama kucin rupanya!