Author: Jamilah Aini Mohd Rafiei
•7:37 PM
"Kenapa nurafiqahcollections?" Ramai juga kawan2 yg bertanya saya soalan ini ketika blog ini mula dilahirkan. "Ko nak bisnes online ke?''

"Online bukan prioriti...cuma nak berkongsi pengalaman & memperluaskan NAC." jwb saya. Lagipun NAC sudah begitu di kenali di kalangan teman2 rapat. Tdk salah rasanya menamakan blog ini dgn jenama produk saya...habis2 pun dia nama ahli keluarga saya juga...
Perniagaan bkn bidang saya. Alkisah pd permulaannya saya membeli jubah pd thn 1999(pregnant anak ke 2, umur 24 thn, kalu tak silap) di muktamar. Saya beli 2 pasang. Saya berkenan pd satu gerai tu...jubah2nya mmg cantik...Sbg wartawan, saya pun ambillah contact name akak tu..Nurul Azan Collection, pondok Pasir Tumboh, Kelantan. Bosnya, Kak Zainab (Kak Nab).
Hinggalah slps melahirkan, bila saya pakai jubah yg saya beli dr Kak Nab, mesti ada yg bertanya, "beli mana jubah ni, cantik." ..(mmg saya pakai jubah, kalu pakai bju kurung terserlah 'kesekepingan' saya!)


Adik ipar mencadangkan saya menjual jubah2 spt yg saya pakai...ok juga...sekurang2 nya save cost utk koleksi pakaian saya! Lalu saya menghubungi Kak Nab dan saya bertolak ke Kelantan utk sesi temubual ruangan usahawan utk majalah Muslimah..Sambil menyelam minum air....saya memborong kira2 20 helai jubah dengan modal awal RM1000++.
Slps itu hubungan saya dgn Kak Nab begitu rapat. Sementelah dia pun gembira sgt bila saya masukkan story nya dlm Muslimah. Dia mula membekalkan jubah2 kpd saya...bkn cash lg ttp consignment..

Slps itu saya tdk la begitu aktif sgt...biasa2 saja...maklumlah tak meluas lg & kebetulan masa tu officemate saya, Suzi, anak tokeh pakaian...jd kat ofis Muslimah tu dia la yg supply pakaian secara court mammoth!!! kah 3x..
'Bangle' yg penuh nostalgic....bli lps penat 1st time niaga!

Tp saya masih terus mengambil bekalan dr Kak Nab (jika dia turun ke KL, buka gerai ketika konvo). Pelanggan saya di kalangan teman2 & ahli keluarga.

Hinggalah pd thn 2002...juga ketika berbadan dua..(ke 3) suami saya berhenti kerja krn ingin serius di dunia perniagaan percetakan. Ketika bln Ramadan, seorg kenalannya mempelawa beliau membuka sebuah gerai slps solat terawih. Dia setuju, kwnnya cuma nak membantunya, sewa cuma RM100 utk sebulan!

Dgn konfidennya dia setuju...Se canopy tu! Bila semua selesai dan tunggu utk masuk barang, tiba2 dia ckp kat kawannya yg dia tak ada barang! Konon nak jual buku, tp tak sesuai dgn suasana nak menyambut raya...kawannya pun kata..."Bkn 'org rumah' ko jual jubah ke...letak la jubah..."

Bila suami mencadangkan kpd saya, dgn rasionalnya saya memberi alasan.."Satu canopy nak penuhkan sekurang2nya kena 4-5 guni baju tu...dgn keadaan saya mcm ni..camne la nak jaga..."

Akhirnya disebabkan semua kelengkapan dah tersedia...nak tak nak..kena la jgk buka....Alhamdulillah Kak Nab sanggup mengirimkan jubah2nya utk saya jual tanpa sebarang deposit! (timacih Kak Nab...muah...)

Dan spt dijangka..saya la yg kena jaga tiap2 mlm...pakwe tu kdg2 je ada...mcm2 la plak urusan dia...Teruk juga masa tu sbb habis niaga, baju2 tu kena ditolak ke dlm dewan...biskut2 raya kena masukkan ke dlm kotak....dekat pkl 12 jugak la abis berkemas...letihnya...esok kerja la plak...

Sejak itu nama saya mula dikenali di kalangan jemaah di situ. Sebulan berniaga, ok jugak pendapatannya. Thn berikutnya mrk mula bertanya, "Thn ni tak buka gerai ke?"

Setiap Ramadan saya akan buka gerai. Tp bukan secanopy lg...cuma letakkan di coridor, tmpt lalu lalang jemaah. Itupun 2 minggu terakhir Ramadhan...so..saya tdk terikat lg & pkl 10 mlm saya sudah selesai...

Sejak itu minat berniaga saya semakin brtambah. Jika dulu saya mengambil dr Kak Nab, kemudian saya ambil terus dr pemborong dan kini saya lbh selesa menghasilkan produk dr jenama saya sendiri.

Pelanggan saya sudah semakin bertambah, trutama teman2 rapat...(sistem court, sapa yg tak nak?!).

Jika dulu saya naif ttg bidang ini, kini saya semakin mahir. Malah saya memperolehi kepuasan yg tdk blh digambarkan ketika jenama saya disarung org! (cewah...mcm la Gucci!)

Sasaran saya kini bkn individu, bkn utk kepentingan diri saya sendiri, tp saya ingin mengajak teman2 melakukan sesuatu utk membantu diri sendiri.

Ketika dilanda kegawatan saya mengirim beberapa sms kpd teman2 ...."Ingin menambah pendapatan di musim gawat ini? Ingin menjual sutera China dgn untung besar? Hubungi saya utk maklumat lanjut...."

Alhamdulillah...sambutan amat menggalakkan. Niat saya ingin berkongsi kesenangan bersama. Seorg teman sering meminta bantuan kewangan krn selalu 'poket tenat' di pertengahan bln...saya cadangkan pdnya.."Cuba ko jual apa2 brg...kalu ko pinjam aku RM50, bln dpn kena bayar blk, masalah tak selesai...bila berniaga sekurang2nya untung dpt kat ko.."

Beliau mencuba dan kini mula seronok dgn aktiviti barunya...Setiap bln dia memperolehi pndpatan sampingan tanpa perlu meminjam lg...

Itu hasrat saya...NAC lahir bkn sekadar berniaga online ttp lbh kpd membantu rakan2 yg ingin mencuba dlm bidang ini. Mmg pd mula kita tdk nampak jln ttp selepas lama menceburinya kita mula faham & menyukainya.

Jgn berniaga krn bermatlamat utk kaya semata...ttp keberkatan itu yg lbh utama...Ingin kaya cepat kita boleh mencuba berbagai cara (mcm2 lar...) tp bgmana utk memperolehi kaya yg berkat?

Bg teman2 rapat saya mengamalkan sistem consignment ttp bg yg baru saya terpaksa membuat sistem COD. Saya lbh menggalakkan bisnes Sutera China krn kosnya lbh rendah. Knp Sutera China..krn ia bukan trend....corak yg lembut & sesuai utk semua golongan..Minima utk pemborong ialah 10 helai dgn harga RM29 shj...

Jika ingin menjual jubah pula, penghantaran akan dilakukan sekitar Lembah Kelang. Jubah2 NAC tdk begitu menekankan aspek fesyen yg keterlaluan...ia lebih kpd jenis kain yg bermutu tinggi dgn kos yg begitu memadai....(RM40 - RM160)....Tp saya masih tdk sempat utk menyiarkan koleksi jubah2 tersebut! Insya Allah, coming soon...! (Byk lg yg blum siap kat tailor saya...)

Terima kasih diucapkan kpd tailor2 saya yg begitu komited memenuhi permintaan saya...


















This entry was posted on 7:37 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

1 comments:

On March 27, 2009 at 3:36 AM , Nurhidayah Jaafar said...

Salam kak milah..

jom joint bisnes skali nak?

saya ada byk permintaan baju tshirt labuh, klu ada koleksi sendiri bagus jgk. blh jd bisnes terus.

cuma tak tahu mcm mn nak mula...

ajarilah daku...huk3